بازار بورس در حال حاضر به یکی از داغ‌ ترین حوزه ‌های فعالیت اقتصادی تبدیل شده است. این بازار مانند هر بازار دیگری قواعد و قوانین خاص خود را دارد. در نتیجه، پیش از هر کاری باید با اصطلاحات و قوانین حاکم بر آن آشنا شوید. یاد گرفتن این اصطلاحات و فعالیت در بازار بورس کار سختی نیست، بلکه فقط به کمی تمرین نیاز دارد. یادتان باشد تمام چهره های حرفه ای دنیای معاملات هم روزی مبتدی بوده اند.

tracking data

اصطلاحات رایج بازار بورس

اصطلاحات زیادی در بازار بورس وجود دارد که آشنایی با آنها برای خرید و فروش موفق سهام ضروری است. در ادامه این اصطلاحات را بررسی می کنیم.

 

نقدشوندگی سهام

این اصطلاح به معنای راحت بودن خرید و فروش سهام در کمترین زمان ممکن است. به عبارت دیگر، هر چقدر نقدشوندگی یک سهام بیشتر باشد، نشان می دهد که خریداران و فروشندگان بیشتری آن را معامله می کنند. سهامی که انتخاب کرده اید را از لحاظ میزان خرید و فروش در طول روز یا هفته بررسی کنید و مطمئن شوید که در صورت نیاز به راحتی و در بازه زمانی کم قابل نقد شدن است.

 

سودآوری سهام (EPS)

شرکت ها باید در ابتدای سال مالی یک صورت سود و زیان پیشنهادی ارائه کنند. سپس هر سه ماه یک بار گزارش مالی خود را منتشر می کنند و مشخص می کنند که آیا به میزان سود وعده داده شده دست پیدا کرده اند یا نه. برای محاسبه EPS، ابتدا سود یا زیان منهای مالیات شده و بعد بر تعداد کل سهام تقسیم می شود.

 

P/E

P/E حاصل تقسیم قیمت سهام بر EPS است که برای تعیین ارزش سهام به کار می رود. البته این معیار به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست.

 

data

حد سود و زیان

حد سود به معنی خارج شدن از معامله در نقطه بهینه سوددهی است که از قبل مشخص شده است. حد زیان نیز به معنای خارج شدن از معامله در صورت معکوس شدن روند قیمت برای جلوگیری از ضرر بیشتر است. هر سرمایه گذاری از یک روش متفاوت برای تعیین حد سود و زیان استفاده می کند.

 

سبد سهام یا پرتفوی

سبد سهام مجموع سرمایه گذاری های انجام شده است. سبد سهام در اصل باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود، یعنی ضرر یک سهام با سود یک سهام دیگر جبران می شود.

 

سهام آزاد شناور

سهام آزاد شناور بخشی از سهام یک شرکت است که آماده عرضه و فروش است. برای محاسبه این سهام،‌ باید تعداد سهامداران راهبردی را از تعداد کل سهامداران کم کنیم.

در بیشتر بازارهای بورس، شرکت هایی که سهام آزاد شناور آنها کمتر از ۲۵ درصد باشد از فهرست شرکت های بورس حذف می شوند، زیرا شرکتی که نمی خواهد حداقل یک چهارم از سهام خود را عرضه کند نباید در بورس حضور داشته باشد.

 

عرضه و تقاضا

عرضه به تعداد سهامدارانی که می خواهند سهام خود را بفروشند، گفته می شود. تقاضا نیز تعداد سرمایه گذارانی است که می خواهند سهام را بخرند.

 

sell

نکات ضروری خرید و فروش در بازار بورس

خرید و فروش موفق در بازار بورس به عوامل زیادی بستگی دارد. اگرچه رسیدن به سود در خرید و فروش سهام یک دستورالعمل همگانی ندارد، با این حال با پیروی از چند استراتژی می توانید ریسک معاملات را به حداقل رسانده و سود کنید.

بخوانید  بهترین راهنما برای سبد سهام و یا پرتفوی

 

1. یک شرکت یا صنعت مناسب انتخاب کنید

اولین کاری که برای خرید و فروش سهام در بازار بورس باید انجام دهید انتخاب یک صنعت یا شرکت موفق با پتانسیل رشد است. در بازار بورس مجموعا ۳۴ صنعت مختلف از جمله پتروشیمی، خودرو، محصولات غذایی، محصولات و شیمیایی و غیره وجود دارد که هر کدام سودآوری خاص خود را دارند.

سودآوری شرکت ها به میزان رقابت، دسترسی به مواد اولیه، تقاضای محصول و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. همچنین، شرکت هایی که میزان بدهی شان بیشتر از دارایی هایشان باشد احتمالا با مشکل روبرو خواهند شد.

شرکت هایی که ماشین آلات یا فناوری جدید دارند عملکرد بهتری در تولید دارند. در مقابل، شرکت هایی که از ماشین آلات و دستگاه های قدیمی استفاده می کنند ممکن است با خرابی یا از کار افتادن آنها مواجهه شوند و در نتیجه نتوانند به سود وعده داده شده دست پیدا کنند.

 

2. میزان نقدشوندگی و سودآوری سهام را بررسی کنید

هر چقدر نقدشوندگی یک سهام بیشتر باشد، ریسک آن کمتر است. به عبارت دیگر، سهامی که نقدشوندگی خوب داشته باشد، یعنی حجم معاملات آن زیاد است و به راحتی فروخته می شود.

فهرست پنجاه شرکت برتر بورس هر سه ماه یک بار منتشر می شود. این فهرست یک منبع خوب برای پیدا کردن سهام هایی است که نقدشوندگی بالا دارند.

سودآوری یکی دیگر از نکات مهمی است که هنگام انتخاب سهام برای خرید باید به آن توجه داشته باشید.

 

3. به عرضه و تقاضا توجه داشته باشید

توجه نکردن به میزان عرضه و تقاضا در خرید و فروش سهام ضررهای زیادی به همراه خواهد داشت. برای مثال، وقتی قیمت یک سهام افزایش پیدا می کند، عرضه آن نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه روند صعودی قیمت آن در نهایت نزولی می شود. بنابراین، باید در زمان مناسب این سهام را بفروشید.

در مقابل، وقتی قیمت یک سهام کاهش پیدا می کند، تقاضای خرید آن افزایش پیدا کرده و باعث می شود روند نزولی قیمت آن در نهایت صعودی شود.

 

4. صف خرید و فروش را بررسی کنید

گاهی اوقات در بازار بورس برای سهام های مختلف صف خرید یا فروش تشکیل می شود. برای مثال، انتشار یک خبر خوب در مورد سهام یک شرکت باعث می شود سرمایه گذاران زیادی برای خرید آن اقدام کنند. فروشندگان سهام در این شرایط فروش را متوقف می کنند و در نتیجه کمبود عرضه رخ می دهد. این مساله باعث می شود قیمت سهام افزایش پیدا کند. به بیان ساده‌تر، صف خرید زمانی تشکیل می شود که حجم خرید یا تقاضا بیشتر از حجم فروش یا عرضه باشد.

بهتر است در صف خرید و فروش نباشید. به عبارت دیگر، از رفتار افرادی که در صف هستند تقلید نکنید.

صف خرید و فروش همیشگی نیست و نباید مبنای اصلی خرید و فروش سهام باشد. در مواجهه با صف خرید نباید هیجانی رفتار کنید زیرا ممکن است در عرض یک روز، صف خرید به صف فروش تبدیل شود یا برعکس.

بخوانید  آموزش جامع الگوهای تک کندلی

 

5. میزان سهام شناور آزاد را بررسی کنید

برای سرمایه گذاری بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که میزان سهام شناور آزاد آن بالای ۱۰ یا ۱۵ درصد باشد. البته سهام شناور آزاد نباید بیش از حد زیاد باشد.

گاهی اوقات دو سهام ارزش و سودآوری یکسان دارند، ولی یکی از آنها به دلیل میزان سهام شناور آزاد و سهامداران عمده رشد بهتر و نقدشوندگی بالاتر دارد.

 

6. دلیل کافی برای خرید یا فروش داشته باشید

سعی کنید دلایلی را که برای خرید یا فروش یک سهام دارید یادداشت کنید. در نتیجه این کار، متوجه ضعیف بودن دلایلی که برای خرید دارید می شوید یا با بروز شوک های جزئی تصمیم به فروش نمی گیرید. بیشتر ضررهایی که در خرید و فروش سهام می کنید نتیجه عجله و پیروی کردن از احساسات زودگذر است. هر اطلاعاتی را باور نکنید و قبل از خرید یا فروش به طور کامل تحقیق کنید.

قیمت سهام را در بازه های مختلف یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله بررسی کرده و نقاط افزایش و کاهش قیمت و همچنین دلایل آنها را پیدا کنید.

 

7. حد سود و زیان مشخص کنید

قبل از معامله یک حد سود و زیان مشخص کنید و از آن پیروی کنید. بلندپروازی در مورد سود می تواند به ضرر بزرگ منجر شود. هیجان زده نشوید و از استراتژی که تنظیم کرده اید، پیروی کنید.

 

8. سبد سهام متنوع داشته باشید

بعد از تحقیق در مورد صنایع و شرکت های مختلف، در هر صنعت روی یک یا دو شرکت سرمایه گذاری کنید. این کار باعث می شود ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا کند. حداقل ۴۰ درصد از سهام تان باید نقدشوندگی بالا داشته باشد.

سعی کنید فقط سهم زودبازده خریداری نکنید و بخشی از سرمایه تان را به سهام های میان مدت و بلند مدت اختصاص دهید. سهام زودبازده به شدت تحت تاثیر شوک های بازار قرار می گیرد و باعث سود یا زیان بالا می شود.

ایجاد سبد سهام باید بر اساس اصل تنوع بخشی باشد، با این حال سبدی که بیش از حد متنوع باشد، قدرت تمرکز را از بین می برد و به سختی قابل مدیریت است.

 

9. از روند بازار پیروی کنید

منطق حکم می کند که در خرید و فروش سهام مطابق با شرایط بازار عمل کنیم و از فرصت های فراهم شده بهره مند شویم. حرکت در خلاف جهت بازار باعث افزایش ریسک شده و احتمالا منجر به ضرر می شود.

 

10. از روش خرید پله ای استفاده کنید

خرید پله ای به معنای خرید سهام در چند مرحله با فاصله های زمانی مختلف یا با قیمت های متفاوت است. وقتی می دانید یک سهام پتانسیل رشد دارد ولی از وضعیت کوتاه مدت آن مطمئن نیستید، می توانید خرید سهام را در چند مرحله انجام دهید. بنابراین، اگر در تحلیل اشتباه کرده باشید زیاد ضرر نمی کنید.

سرمایه گذارانی که طرف دار این روش هستند معمولا دیدگاه بلند مدت دارند. این سرمایه گذاران افت قیمت سهام شرکت را یک فرصت خرید در نظر می گیرند و معتقدند چشم انداز شرکت در نهایت مثبت است.

بخوانید  صندوق سرمایه گذاری کاردان چیست + پاسخ به تمامی سوالات در رابطه با آن

11. یک استراتژی تعیین کرده و از آن پیروی کنید

قبل از ورود به بازار بورس، شرایط و روحیات خود را بررسی کرده و یک استراتژی مناسب انتخاب کنید. به این فکر کنید که آیا ریسک پذیر هستید؟ چقدر سرمایه دارید؟ آیا دیدگاه بلند مدت دارید یا کوتاه مدت؟ آیا به راحتی تحت تاثیر نظرات دیگران قرار می گیرید یا ترجیح می دهید از اطلاعات مربوط به بازار برای تصمیم گیری استفاده کنید؟

تغییر دادن مداوم استراتژی باعث از بین رفتن تمرکز و اشتباه در تصمیم گیری ها می شود. علاوه بر این، یک استراتژی نمی‌تواند برای همه مناسب باشد و منجر به موفقیت شود. قبل از سرمایه گذاری بزرگ، ابتدا چند استراتژی را با سرمایه کم امتحان کنید و جنبه های خوب و بد آنها را شناسایی کنید.

وقتی به اندازه کافی خودتان را شناختید و به تجربه کافی دست پیدا کردید، می توانید میزان سرمایه گذاری تان را افزایش دهید.

 

12. تعلل نکردن در خرید و فروش

برای فعالیت موفق در بازار بورس باید جسور باشید. گاهی اوقات تحلیل روند یک سهام درست از آب در نمی آید و برخلاف چیزی که انتظار داشتید رفتار می کند. وقتی روند قیمت سهام نزولی شده و ادامه دار به نظر می رسد، در مورد اهداف تان تجدیدنظر کرده و حد سود و ضرر جدید مشخص کنید. همچنین، در صورت لزوم سهام را بفروشید و سرسختی نکنید.

13. تحلیل بنیادی یا تکنیکال را یاد بگیرید

تحلیل بنیادی شامل بررسی عوامل اصلی تاثیرگذار روی قیمت سهام و تصمیم گیری بر اساس آن است. در مقابل، تحلیل تکنیکال شامل بررسی نوسانات قیمت سهام در گذشته و پیشبینی قیمت آن در آینده است. یاد گرفتن این مهارت ها کار سختی نیست و فقط به کمی تمرین نیاز دارد.

یاد گرفتن تحلیل تکنیکال شانس موفقیت در خرید و فروش سهام را تا ۷۰ درصد افزایش می دهد. با این حال، متخصصان معتقدند بهتر است از یک روش ترکیبی استفاده کنید.

 

14. تحت تاثیر شایعات و اخبار نادرست قرار نگیرید

هر اخباری را باور نکنید. گاهی اوقات سرمایه گذارانی که سهام یک شرکت را می خرند، شایعات نادرستی در مورد آن ایجاد می کنند تا روند بازار را به نفع خود تغییر دهند.

برای خرید و فروش، همیشه از اخبار منابع قابل اطمینان و تحلیل های درست استفاده کنید.

اصول و ترفندهای زیادی برای خرید و فروش سهام وجود دارد. برای خرید و فروش موفق در بازار بورس، هر سرمایه گذار باید با اصطلاحات آن آشنا باشد. یاد گرفتن نکات جدید و افزایش اطلاعات به تصمیم گیری درست در مورد معاملات و در نتیجه رسیدن به سود کمک می کند.

با این حال، اگر نمی توانید اصطلاحات و تکنیک های تحلیل مرتبط با بازار بورس را یاد بگیرید، اشکالی ندارد. در این صورت، می توانید به صورت غیرمستقیم در بازار بورس سرمایه گذاری کنید. شرکت های سبدگردان دارای مجوز متخصصان باتجربه ای دارند که می توانند پرتفوی شما را به خوبی مدیریت کنند.

 

بیشتر بدانید:

روش های کاربردی برای تحلیل سهام

بهترین زمان برای خرید سهام

پرتفو (سبد سهام) چیست؟|انواع سبدسهام|چیدمان سبدسهام

قیمت پایانی سهم چیست؟ | عوامل تأثیر گذار بر قیمت سهام

دیدگاهتان را بنویسید