آیا می خواهید یک تاجر موفق شوید؟ شما باید از بسیاری از اشتباهات احتمالی که تاجران قربانی آنها می­ شوند، دوری کنید. شما قرار است اشتباهاتی داشته باشید که به شما تجارت را بیاموزد، اما اکثر معامله گرانی که پول ­سازی یا به عبارتی پول در آوردن را شروع می ­کنند، اشتباهاتی را مرتکب می­ شوند و از آن اشتباهات یاد می ­گیرند که چگونه از به وجود آمدن مجدد آن اشتباه جلوگیری کنند. در این درس قصد دارم درباره رایج ­ترین اشتباهاتی که تاجران مرتکب می­ شوند، بحث کنم و راه­ حل­ های ساده ­ای برای آنها ارائه دهم؛ بنابراین این شما هستید که می ­توانید از آنها بیاموزید و مطمئن شوید که در ادامه تجزیه­ و تحلیل و معاملاتتان در بازار از آنها دوری کنید.

حضور همزمان در چند معامله یا معاملات متعدد داشتن

 

این شاید قدیمی­ ترین اشتباهی باشد که 100٪ مبتدیان و حدود 90٪ بقیه مرتکب می ­شوند. پس جای تعجب نیست که حدود 90٪ از معامله گران در درازمدت ضرر می­ کنند در حالی­که  90٪ از آنها بیش از حد معامله می ­کنند. یک موضوع جالب دیگر این است که شما زمانی که متوجه شدید در یک زمان در حال انجام چندین معامله هستید، احتمالا شما بیش از اندازه معامله می ­کنید. اینجاست که می­ گوییم هیچ دلیل منطقی برای حضور همزمان در چند معامله وجود ندارد.

 

اکثر مردم به آسانی قادر نیستند از وسوسه معاملات مداوم دوری کنند، بنابراین بهانه­ های مختلفی را بیان می ­کنند که باید به صورت مداوم معامله کنند یا سیگنال ­هایی را می ­بینند که در اصل وجود واقعی ندارند. حقیقت تلخ این است که اگر شما یاد نگیرید که خودتان را کنترل کنید و معاملات بیش از حدتان را متوقف کنید، شما دیگر نخواهید توانست به طور مداوم در بازارها معامله کنید.

 

شاید سریع ­ترین و ساده ­ترین راه که به خودتان بیاموزید که باید معاملات بیش از حدتان را متوقف کنید، این است که به راحتی تفکرتان را در مورد تجارت و آن­چه که معاملات پولی را تشکیل می­ دهد، تغییر دهید. در ابتدا به یاد داشته باشید کم‌ترین، بیش­ترین است، به این معنی که در اصل شما پول بیشتری در تعداد معاملات کمتر اما در طول زمان به دست می‌آورید. شما باید به جای اینکه دلایل کوچکی برای حضور در بازار پیدا کنید، دنبال دلایل عدم موفقیت یک معامله باشید. ( مانند اکثر معامله گران)

 

صرف کردن وقت کافی برای فکر کردن در مورد معامله و بررسی جداول

 

تشبیه معاملات بیش از حد، در اصل فکر کردن بیش از اندازه به معاملات است. معامله گران اغلب این اشتباه را مرتکب می­ شوند که مداوم زمان بسیار زیادی را صرف بررسی چارت ها می­ کنند، حتی زمانی ­که که هیچ­گونه سیگنال معاملاتی  واضحی وجود ندارد. درنتیجه وارد معاملاتی می­شوند که اگر برنامه معاملاتی خود را پیگیری می­ کردند، وارد این معاملات نمی­ شدند.

 

اگر تمام وقت خود را در نقطه ­ای از بازار/تجارت یا معامله صرف می­ کنید، به­ راحتی می­ توان گفت که شما معامله بیش از حد می­ کنید و ضرر خواهید کرد.

 

شما باید به دور از نمودارها برنامه تجارت خود را بسازید و اگر برنامه معاملاتی خود را دنبال کنید، زمان­ هایی به طورمنظم و روزانه برنامه ­ریزی می­شود که شما بدون استفاده از نمودارها در برنامه شخصی خود و در برنامه کاری پروسه خود هستید. پس اگر از پروسه کاری خود منحرف شوید و پولتان را از دست دهید، فقط خودتان را مقصر می­ دانید، بنابراین در انتها به میزانی از مهارت در حفظ نظم و انطباق با برنامه کاریتان وادار می­ شوید. به همین دلیل است که بیشتر مردم در معاملاتشان پول خود را از دست می­ دهند، زیرا آنها به راحتی نمی ­توانند در مدت زمان طولانی و به طور مداوم به برنامه و نظم کاری خود پایبند باشند.

 

chart track

 

 تلاش برای گرفتن تصمیمات معاملاتی با استفاده از نمودارهای کوتاه­ مدت

 

یکی از اشتباهات رایج معامله­ گران مبتدی، معاملات روزانه است. بسیاری از مردم درمورد معاملات روزانه شنیده ­اند، بدون آن­که چیزهای بیشتری در مورد آنها یاد بگیرند. این کار آنها را به مسیر اشتباه هدایت می­ کند و آنها در یک چرخه معاملاتی با تایم فریم ­های کوتاه­ مدت مانند نمودار­های پنج دقیقه ­ای یا یک دقیقه ­ای قرار می ­گیرند و این به معاملات بیش از حد و قمارگونه به عنوان رفتار معاملاتی اعتیادآور ( اعتیاد معاملاتی) منجر می­ شود.

 

نمودارهای کوتاه ­مدت مهم ­تر از نمودارهای بلند مدت نیستند. دلیل آن ساده است، زیرا هر چه بازه زمانی بیشتر باشد اطلاعات بیشتری را منعکس می­ کند، بنابراین حجم بیشتری نسبت به بازه زمانی کوتاه ­مدت دارد. برای مثال نمودار روزانه مهم ­تر از نموار یک دقیقه ­ایست. شما برای معامله در تایم ­فریم ­های بلندمدت به صبر بیشتری نیاز دارید، در عوض سیگنال ­های معاملاتی قابل اعتمادتر و کم استرس ­تری به دست می­ آورید و  اگر از من بپرسید معامله خوبی است. در معاملات با استفاده از تایم ­فریم روزانه می ­توانید به راحتی معامله ­ای را تنظیم کنید و به مدت 24 ساعت یا بیشتر دور شوید و به این ترتیب یک فرد می ­تواند مانند یک عشایر به تجارت بپردازد و از سبک زندگی  که تجارت می ­تواند داشته باشد، لذت ببرد.

بخوانید  رمز و رازهای پراپ تریدینگ: راهکارهایی که بانک ها نمی خواهند شما بدانید

 

 معامله با پول واقعی قبل از آزمایش کردن خود در حساب آزمایشی

 

این اشتباه برای پول شما حکم مرگ را دارد، اما بارها و بارها معامله گران تازه کار این کار را انجام می­ دهند. این اشتباه است که شما قبل از اینکه استراتژی خود را روی یک حساب آزمایشی امتحان کنید، با پول واقعی معامله کنید. اتفاقی که در نهایت می­ افتد این است که معامله گران با این حساب و نحوه عملکرد آن آشنا نمی­ شوند، بنابراین آنها اشتباهات احمقانه‌ای مانند ریسک بالاتر از حد تصورشان می ­کنند و یا برای خودشان حد ضرری قرار نمی ­دهند و صد البته این موضوع باعث می­ شود که آنها پولشان را از دست بدهند.

 

در نتیجه از آنجایی که شما استراژی معاملاتی خود را در حساب آزمایشی تست نکرده ­اید ( در شرایط بازار زنده و واقعی) شما نمی­ دانید که استراتژی معاملاتی یا توانایی شما در معاملات موثر است یا خیر. این کار دیوانه ­وار است که شخصی پولی که به سختی به دست آورده است را به راحتی و بدون تمرین در حساب آزمایشی در معرض خطر قرار دهد. اگرچه مردمانی هستند که به لاس وگاس می ­روند و تمام پول خود را قمار می­کنند، اما این شکل دیگری از معامله است.

 

وظیفه شما به عنوان شخصی که می­ خواهد یک تاجر توانمند و ماهر شود، این است که قبل از انجام معاملات واقعی، استراتژی و توانمندی­ های خود را در یک بستر معاملاتی آزمایشی تست کند. این­کار به شما این امکان را می ­دهد که پایه و اساس  اشکالات خود را  برطرف کنید و همچنین به شما این امکان را می ­دهد که بدون پول واقعی در بازار، جو واقعی بازار و روش معاملات خود را حس کنید.

 

 گیر افتادن در سیاه چاله اخبار گیج کننده

 

“سیاه چاله”  اخبار گیج کننده یک مساله واقعی در دنیای معاملات است و اگر مراقب آن نباشید در آن فرو می­ روید و تا وقتی که پولتان کاملا از بین نرود، نمی­ توانید از آن خارج شوید.

 

آنچه در نهایت اتفاق می ­افتد این است که معامله­ گران به دنبال دلایلی هستند که معاملاتشان را انجام دهند و همانطور که همه می ­دانیم شما می ­توانید هر چیزی را در اینترنت پیدا کنید و می ­توانید هرگونه نقطه­ نظر موافق یا مخالف که مربوط به تجارت شما می ­شود را پیدا کنید، از طرفی مساله دیگری که اتفاق می­ افتد این است که شما در اینترنت اخبار اقتصادی و تجارتی را دنبال می کنید و فکر می­ کنید بر اساس آنچه در خبر شنیده ­اید می­ توانید اتفاقات آینده را کشف کنید. در نتیجه بر اساس آن نظریات معاملاتتان را انجام می­ دهید که این موضوع بسیار خطرناکی است. خطرناک است، زیرا اخبار اقتصادی و معاملاتی از قبل در بازار قیمت ­گذاری شده­ اند، به این معنی که از قبل تاثیرشان را بر روی قیمت گذاشته ­اند و انسان­ های موفق قبل از انتشار اخبار اقتصادی آن را پیش­بینی می­ کنند.

 

پس زمانی که اخبار منتشر می­ شود، عملکرد  اره دوسر اتفاق می­ افتد، به این صورت که قیمت از یک جهت در حال حرکت در جهت خود می ­باشد،  اما از جهت دیگر قیمت ­ها باز می­ گردد. بدیهی است که این معامله غی ممکن است و باعث می ­شود بسیاری از معامله ­گران آموزش ­ندیده پولشان را از دست بدهند و این یک دلیل مهم است که نباید فقط بر اساس خبر معاملاتتان را انجام دهید.

 

عملکرد معاملات بر اساس قیمت خام سردر گمی ­های اخبار تجاری را برطرف می­ کند. اخبار و هر چیزی که بر روی بازار تاثیر‌گذار است و تغییرات قیمت همیشه از طریق نمودارها منعکس می ­شود. بنابراین پس از یادگیری خواندن و معامله بر اساس عملکرد قیمت، شما یاد می­ گیرید که اخبار را بخوانید و پیگیری کنید ولی آنها را برای خودتان تجزیه ­و تحلیل نکنید.

 

درک نکردن این موضوع که هر معامله گر انتظارات خاص خود را دارد.

 

یک خطای بزرگ فکری که اکثر معامله گران به ­راحتی متوجه آن نمی ­شوند این است که هر معامله ­ای هم ممکن است سود کند هم زیان. این به این معنا نیست که شما نمی ­توانید یک استراتژی با درصد بالای سود ده داشته باشید، چراکه می­ توانید. نکته ­ای که وجود دارد این است که در هر معامله ­ای درصد تصادفی از سود و زیان وجود دارد، بنابراین در هر حجم نمونه ­ای از معامله توالی سود یا زیان وجود ندارد. با این حال اگر انتظار دارید که استراتژی شما در 60 درصد مواقع موفق باشد، پس می توان گفت که این درصد در یک معامله نمونه می ­تواند کافی باشد.

 

همین مساله در مورد بازار سکه نیز وجود دارد. شما می­ دانید که 50 درصد مواقع در بالا و 50 درصد مواقع در پایین قرار دارید، پس توقع شما 50 درصد است. شما می ­توانید بگویید که 10 استراتژی در اولویت دارید، این امر ممکن است گیج‌کننده باشد اگر شما ندانید که کدام استراتژی را انتخاب کنید تا 50 درصد بتوانید در جهت بالا قرار بگیرید.

بخوانید  پیش بینی اتریوم/ روند صعودی در سال 2024

 

مساله مشابه در معامله:

 

شما ممکن است 10 ضرر در ردیف پایین در صد نمونه معاملاتی داشته باشید، اما پس از انجام آن صد معامله شما می­ توانید در 60 درصد مواقع موفق باشید. پیامدهای این مساله بسیار بزرگ است، اگر به برنامه معاملاتی خود وفادار نباشید و در هنگام ضرر نظم برنامه خود را فراموش کنید، به سوی نابودی پیش می­ روید و احتمالا دچار معامله بیش از حد، دور شدن از مسیر خود و در نهایت خارج شدن از حساب معاملاتی خود می­ شوید.

 

به یاد داشته باشید:

 

هر معامله ای در اصل معنی ندارد! این آخرین نتیجه از بزرگ­ ترین سری معاملات است که به شما نشان می­ دهد که آیا واقعا نقطه ضعف و توانایی شما در معاملات سودآور است یا خیر. همچنین به این معناست که شما ریسک خود را به حدی مدیریت کنید که بتوانید در یک معامله که به اندازه کافی بزرگ است، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

 

support

 

احساس ناامیدی یا ضرورت در معاملات

 

یک خطای بزرگ فکری که بیشتر معامله گران مرتکب می­ شوند مواجهه با احساس ناامیدی یا ضرورت در معاملاتشان است و این همان قرار دادن همه تخم ­مرغ­هایتان در یک سبد، یعنی سبد معاملات ناشی می ­شود. این یک اشتباه بزرگ است، زیرا تجارت ذاتا دارای ریسک و  دشوار است، در واقع به یک قدرت ذهنی نیاز دارد که بسیاری از مردم آن را ندارند یا نمی­ توانند آن را گسترش دهند.

 

از این رو شما باید بتوانید درک کنید و بپذیرید که معاملات نمی­ توانند به اصطلاح ( پلان a )یا اولین برنامه شما باشند. حتی اگر در تجارت بسیار ماهر باشید و هر ماه سود مداوم به دست آورید مطمئنا باید یک شغل جانبی یا مشغله جانبی را حفظ کنید و مطمئن باشید که تمام پول خود را به خطر نمی ­اندازید. شما حتی می­ توانید یک استراتژی طولانی­ مدت برای سرمایه‌گذاری یا بازار سهام داشته باشید یا پولتان را  roth ira و در صندوق­ های پیشتاز یا مواردی مشابه قرار دهید. در هر صورت فقط همه ( تخم مرغ هایتان) سرمایه ­تان را در یک سبد قرار ندهید و زمانی ­که این کار را انجام می­دهید بیش از حد به خودتان فشار می ­آورید تا در معاملاتتان سود کنید.

 

اگر یک راه وجود داشته باشد که در معاملاتتان شکست بخورید، این است که خود را زیر فشار زیادی قرار دهید تا پول به دست آورید. معاملات موفق فقط با آرامش به دست می­ آیند. درمجموع و به معنای واقعی مهم نیست که شما در معامله دچار سود شوید یا زیان. این واقعا احمقانه است، اما من به شما می ­گویم زمانی­که شما انرژی عاطفی و ذهنی زیادی را برای یک معامله یا معاملات خود اختصاص می ­دهید، گواهی مرگتان را در بازار سرمایه امضا کرده ­اید.

 

تردید زیاد، اعتماد نکردن به تصمیمات خود و پایبند نبودن به آنها

 

وقتی که وارد یک معامله شدید باید به آن پایبند باشید، مگر اینکه در چارچوب زمانی که وارد معامله شدید، تغییرات چشم­گیری در قیمت مشاهده کنید. لطفا جمله آخر را 10 مرتبه بخوانید و واقعا در آن غرق شوید، زیرا برای حرفه تجارت بسیار مهم است. می­ بینید که تعداد بسیار زیادی از معامله گران وقتشان را صرف تجزیه ­و تحلیل بازار می­ کنند، یک سیگنال معاملاتی پیدا کرده  و آن را تنظیم و اجرا می­ کنند. یک ساعت بعد باز می­ گردند و تعجب می ­کنند زیرا قیمت کمی تغییر کرده و سود آنها در حال منفی شدن است. متنفرم از این­که این حرف را بزنم، اما­ اگر آن را نمی ­دانید، این یک مساله نرمال است. شما در حال انجام یک معامله منفی هستید و در نتیجه ضرر خواهید کرد، اما اگر هر بار معامله­ ای بر خلاف نظر شما اتفاق بیفتد بترسید، زیرا خیلی سریع حسابتان را از بین می ­برید.

 

این نکته به همان مساله ­ای که قبلا در مورد نتیجه تصادفی معاملات خاص بحث کردم، باز می ­گردد. شما نمی ­توانید به راحتی هر معامله سنگینی را انجام دهید، زیرا احمقانه است. در نتیجه یک­سری از نتایج بزرگ معاملات مهم است نه یک معامله واحد. پس شما نباید در هر معامله ­ای که انجام می ­دهید تردید کنید. باید اجازه دهید بازی انجام شود و بازار فکر کند، در این صورت است که شما می­ توانید بدون استرس یک معامله سودآور داشته باشید! به عبارت دیگر از مسیر خود خارج شوید و اجازه دهید روند کار طی شود.

 

 

تمرکز بیش از حد روی ” پول ” و “پاداش ” و عدم تمرکز بر روی روند کار

 

همانطورکه در نکته آخر گفتم، شما باید از مسیر خود خارج شوید و اجازه دهید روند کار طی شود. معامله گران زمان زیادی را صرف به دست آوردن پول و پاداش می­ کنند و در واقع زمان نسبتا کمی را برای پرداختن به مسائل مهم ­تر می‌پردازند. در استراتژی به درستی معامله کردن، پایبند بودن به آن، مدیریت ریسک، تعیین حجم موقعیت، تنظیمات و به فراموشی سپردن و غیره ……نیازی نیست بلکه به سود و پاداش فکر کنید، زیرا آنها در نتیجه روند و تفکر صحیح به دست می ­آیند. شما نمی ­توانید آنها را به دست آورید، فقط به این دلیل که به آنها فکر می­ کنی!

بخوانید  روند نزولی یورو ادامه دار است؟

 

دخالت در معاملات پس از ایجاد معامله ( تنظیم کنید، فراموش کنید)

 

آیا می­ خواهید معاملات خود را پیچیده کنید و مداوم در طی معامله به پای خود شلیک کنید؟ اوکی! من یک روش آسان به شما پیشنهاد می­ کنم. پس از ورود به معامله شروع به خراب­کاری کنید! من به کنایه بیان کردم، اما جدا یکی از بزرگ ­ترین اشتباهات معامله ­گران این است که پس از انجام معامله، در آن دخالت می­ کنند.

 

می ­توانم بگویم در 90 درصد مواقع پس از ورود به معامله، سودآورترین اقدام این است که کاری انجام ندهید؛ با این وجود بیشتر معامله­ گران مخصوصا تازه کار ها کاملا برعکس عمل می­ کنند. آنها در معاملات خود دخالت می ­کنند، آنها را بهم می‌ریزند و در نتیجه پولشان را از دست می­ دهند.

 

اگر امیدوارید که بتوانید در بلندمدت به یک سود ثابت در بازارهای پرفرصت دست پیدا کنید، باید یاد بگیرید که چگونه می ­توانید وسوسه پایان­ ناپذیر خود را برای دخالت در معامله خود را که در حال انجام است، نادیده بگیرید.

 

analysis

 

 تعقیب سیگنال­ های از دست داده و دیر وارد شدن به آنها در قیمت نامناسب

 

همیشه اتفاق می­ افتد که شما تنظیمات معاملاتی که دوست دارید را مشاهده می ­کنید و به هر دلیلی به آن وارد نمی ­شوید.  بعدا به نمودارها نگاه می­ کنید و متوجه می­ شوید که قیمت­ ها رشد خوبی داشتند ولی شما وارد آن معامله نشدید. این می­ تواند دیوانه ­کننده باشد، اما بدترین کار این است که شما وارد معامله­ ای شوید که قبلا وارد آن نشدید اما معامله سود خوبی داشته است. شما باید منتظر فرصت بعدی باشید و به یاد داشته باشید که بازار فردا در آنجا خواهد بود. پس برای ورود به معامله ­ای که آن را از دست داده ­اید، عجله ­ای نکنید زیرا این یک تصمیم احساسی است که فقط باعث از دست دادن پولتان می­ شود.

 

هیچ هزینه تعریف شده­ ای برای ریسک در معاملات از پیش تعیین نشده است

 

آیا  از قبل می ­دانید هزینه ریسک شما در یک معامله چقدر است؟ ­آیا این مبلغی است که اگر آن را از دست دهید می­ توانید شب به آرامی بخوابید؟ در غیر این ­صورت باید مقداری را تنظیم کنید.

 

بسیاری از معامله گران حتی نمی نشینند تعیین کنند که با از دست دادن چه مبلغی در هر معامله راحت هستند، چه رسد به اینکه فکر کنند از نظر مالی و عاطفی تا چه حد توان از دست دادن پولشان را دارند. اگر این کار را انجام نداده ­اید و به صورت حقیقی در بازار معامله می­ کنید، باید معامله خود را متوقف کنید و در ابتدا این موضوع را حل کنید.

 

نتیجه گیری

 

شما اشتباهاتی مرتکب م ی­شوید تا یاد بگیرید و در بازار معامله کنید، به­ویژه زمانی که تازه شروع به کار کرده ­اید، اما آنچه برنده را از بازنده جدا می­کن، یادگیری از اشتباهات است. آن دسته از معامله گرانی که از بازار درآمد واقعی به دست می ­آورند، کسانی نیستند که هرگز مرتکب اشتباه نمی­ شوند، بلکه آنها از اشتباهات خود یاد می ­گیرند تا از تکرار آنها جلوگیری کنند. خیلی آسان است که بارها و بارها مرتکب همان اشتباه معاملاتی شوید تا زمانی­که تمام سرمایه ­تان را از دست دهید. هدف شما این است که اجازه ندهید، این اتفاق بیفتد.

 

من می ­توانم از طریق دروس خود در این وبلاگ و دوره ­های تجارت حرف ه­ای به همراه اعضا تیمم به شما کمک کنم، اما زمانی به نتیجه می­ رسید که به درستی و به طور مداوم آموزش ببینید و آنچه را یاد گرفتید به درستی پیاده سازی کنید. من نمی‌توانم به خانه شما بیایم و برای شما معامله کنم و نمی­ توانم هرروز با شما تماس بگیرم و یادآوری کنم که باید چه کارهایی انجام دهید و چه کارهایی انجام ندهید، اما بهترین چیزی که می­ توانم در اختیارتان قرار دهم دانش و تجربه خودم در یک دوره آموزشی جامع و در عین حال مختصر است. همچنین شما می­ توانید راهنمایی­ های روزانه مرا در بازار از طریق اعضای گروهم و همچنین ایمیل من دریافت کنید. بنابراین من همه تلاش خود را  انجام دادم تا شما را در مسیر صحیح تجارت قرار دهم و حالا شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا مایلید نظم، فداکاری و اشتیاق لازم را در کنار هم قرار دهید و کارتان را منحصر به خودتان بسازید.

 

بیشتر بدانید:

۱۰ قدم برای میلیونر شدن در بازار سهام

چگونه با سرمایه کم در بازار سهام سرمایه گذاری کنیم؟

بازارهای معاملات سهام در جهان

دیدگاهتان را بنویسید