سطوح حمایت و مقاومت در فارکس از مفاهیم کلیدی هستند که هر معامله گر باید آن را درک کند. این سطوح در تعیین جهت حرکت قیمت بسیار مهم هستند و می توانند به معامله گران کمک کنند تا نقاط ورود و خروج بالقوه و مناسب را شناسایی کنند، زیرا سطوح حمایت و مقاومت، بلوک های سازنده تحلیل تکنیکال در هنگام معامله در بازار فارکس هستند.

در این مقاله، سطوح حمایت و مقاومت، نحوه شناسایی و اهمیت آنها در معاملات فارکس را توضیح خواهیم داد. همچنین با بهترین اندیکاتورهای سطوح support and resistance آشنا خواهیم شد.

 

سطوح حمایت و مقاومت در فارکس چیست

سطوح حمایت و مقاومت در فارکس به سطوح قیمتی اطلاق می شود که در آن بازار تمایل به توقف، معکوس کردن یا بازگشت را دارد. سطوح حمایتی سطوح قیمتی هستند که فشار خرید در بازار بیشتر از فشار فروش است و از افت بیشتر قیمت جلوگیری می شود. سطوح مقاومت سطوح قیمتی هستند که در بازار فشار فروش بیشتر است و از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می شود.

سطوح support and resistance ثابت نیستند. آنها به طور مداوم با حرکت بازار در حال تغییر هستند. معامله گران باید این سطوح را شناسایی کنند تا تصمیمات معاملاتی آگاهانه تری بگیرند.

به بیانی دیگر می توان گفت سطوح حمایتی محدوده ای در نمودار قیمت است که معامله گران تمایل به ورود پوزیشن لانگ یا همان خرید را دارند. از سوی دیگر، سطوح مقاومتی محدوده ای است که سطح تقاضا در نمودار قیمت، از عرضه بیشتر باشد که در آن معامله گران تمایل به ورود پوزیشن شورت یا همان فروش را دارند.

 

حمایت زمانی اتفاق می‌افتد که افت قیمتی شدیدی در بازار فارکس وجود داشته باشد و منجر به روند نزولی شود، زمانی که قیمت‌های پایین‌تر احتمال اتخاذ یک موقعیت خرید را برای معامله‌گران افزایش می‌دهد. زمانی که تقاضا افزایش یابد و معادل سطح عرضه در بازار شود (برخورد قیمت به یک سطح حمایتی کلیدی)، کاهش قیمت در معاملات متوقف خواهد شد.

زمانی که قیمت‌ سهام در بازار افزایش می‌یابد و عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که بخواهید به جای یک موقعیت خرید، یک موقعیت کوتاه یا «فروش» بگیرید. این زمانی است که مقاومت رخ می دهد. دلیل این اتفاق ممکن است رسیدن معامله گران به اهداف مورد انتظار خود باشد یا می تواند به خاطر بالاتر رفتن بیش از حد قیمت باشد.

شما می توانید حمایت را به عنوان کف و مقاومت را به عنوان سقف قیمت سهام فارکس در نظر بگیرید. داده های تاریخی قابل اعتمادترین منابع برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در فارکس هستند. سطوح قابل توجه معمولاً از قله ها یا قعرهای قیمتی قابل توجهی که در طول زمان در نمودارهای قیمت ایجاد می شوند، به دست می آیند.

زمانی که قیمت‌ در بازار به سطوحی که قبلاً حمایت یا مقاومت بوده است می‌رسند، می‌توانند با برخورد به آن ها دوباره بازگردند و تغییر روند ایجاد شود، یا تا زمانی که دوباره به یک سطح حمایتی یا مقاومتی دیگر برخورد کنند به روند خود ادامه دهند.

هنگامی که  قیمت یک حمایت را با قدرت می شکند و از آن عبور می کند، آن سطح دیگر حمایت نیست بلکه تبدیل به یک سطح مقاومتی می شود. برای دریافت تصویر شفاف تر و کسب جزئیات مهم از حرکات قیمتی در فارکس، مهم است که به روند کلی در طول یک بازه زمانی نگاه کنید. به عنوان مثال، در تصویر زیر نمودار روندهای حرکتی سال 2019 تا 2022 را با سطح مقاومت یا سقف قیمتی 6500 و سطح حمایت یا کف 6375 نشان می دهد.

بخوانید  لوریج (اهرم) در معاملات چیست؟ معرفی 8 نکته فوق العاده

 

سطوح حمایت و مقاومت در فارکس
روند قیمتی در بازه زمانی 2019 تا 2022 نشان داده شده است و به وضوح می توانید سطوح حمایت و مقاومت را مشاهده نمایید.

 

مزایای درک مناسب از سطوح حمایت و مقاومت

درک نقش سطوح حمایت و مقاومت برای اینکه بتوانید به درستی تشخیص دهید در چه محدوده ای باید دستور Stop Loss یا Take Profit خود را قرار دهید، بسیار مهم است. تشخیص درست محدوده مناسب برای ایجاد دستور حد ضرر یا حد سود یکی از مهمترین عوامل موفقیت در معاملات است.

توانایی سنجش اینکه کدام سطوح حمایت یا مقاومت دارای اهمیت بالایی است و واکنش قیمت به آن سطوح، اطلاعات کاربردی بسیاری را در مورد شدت روند و احساسات غالب در بازار برای معاملات را در اختیار شما قرار می دهد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که همانطور که اشاره کردیم سطوح حمایت و مقاومت در فارکس بلوک های سازنده در تحلیل تکنیکال هستند. تحلیل تکنیکال استفاده از الگوهای نمودار، روند حرکت بازار و داده های تاریخی برای ایجاد برخی مفروضات اساسی در معاملات فارکس است.

به غیر از نقاط خاص قیمتی ، شاخص‌های فنی و خطوط روند می‌توانند سطوح حمایت یا مقاومت متحرکی را ارائه دهند که نشان می‌دهد نمودار فارکس در طول زمان چگونه حرکت می‌کند.

 

 

شناسایی سطوح حمایت و مقاومت

معامله گران از روش های مختلفی برای شناسایی support and resistance استفاده می کنند. در اینجا برخی از محبوب ترین روش ها آورده شده است:

 

 

با استفاده از روش های پایین می توانید حمایت ها و مقاومت های اصلی را در معاملات خود بیابید و با یافتن صحیح آن ها موفقیت خود را تضمین کنید.

 

  • روش پرایس اکشن (Price Action)

این روش شامل تجزیه و تحلیل نمودارهای کندل استیک برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت است که روند قیمت قبلا با برخورد به آن ها متوقف یا معکوس شده است.

معامله‌گران می‌توانند به دنبال محدوده هایی بگردند که قیمت در آن‌ها الگوهای نموداری double top یا triple top یا double bottom یا triple bottom و یا سایر الگوهای نمودار را تشکیل داده است.

 

  • میانگین متحرک (Moving Averages)

میانگین متحرک یک ابزار تحلیل تکنیکال محبوب است که برای شناسایی روندها و سطوح حمایت و مقاومت استفاده می شود. معامله گران به دنبال جهش قیمت از خط میانگین متحرک خواهند بود و سپس از آن به عنوان سطوح حمایت یا مقاومت استفاده می کنند.

 

  • فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

در این روش، از فیبوناچی ریتریسمنت برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت کلیدی استفاده می‌شود. معامله گران از ابزار Fibonacci Retracement از ترسیم خطوط بین قله و قعر برای شناسایی سطوح بالقوه حمایت و مقاومت استفاده می کنند

 

  • نقاط محوری (Pivot Points)

نقاط محوری نقاطی کلیدی هستند که معامله گران از آنها برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه و مهم استفاده می کنند. این سطوح با استفاده از قیمت های بالا، پایین و قیمت close روز قبل محاسبه می شوند

 

اهمیت سطوح حمایت و مقاومت در معاملات فارکس

سطوح حمایت و مقاومت نقش مهمی در معاملات فارکس دارند. در ادامه برخی از دلایل اهمیت آنها را بررسی می کنیم:

 

  • سیگنال های معاملاتی

سطوح support and resistance سیگنال های معاملاتی مهمی را در اختیار معامله گران قرار می دهد. هنگامی که قیمت از سطح حمایت باز می گردد یا به اصطلاح جهش می کند، سیگنالی برای خرید است، در حالی که برخود به سطح مقاومت و بازگشت از آن سیگنالی برای فروش است.

بخوانید  معرفی حساب دمو و آموزش افتتاح حساب آزمایشی

 

  • مدیریت ریسک

معامله گران می توانند از support and resistance levels برای مدیریت ریسک خود استفاده کنند. با قرار دادن دستور Stop Loss درست زیر سطح حمایت یا درست بالاتر از سطح مقاومت، معامله گران می توانند در صورت حرکت بازار بر خلاف انتظار آنها، از زیان های جبران ناپذیر جلوگیری نمایند.

 

  • جهت روند

سطوح حمایت و مقاومت می تواند به معامله گران کمک کند تا جهت صحیح روند را تعیین کنند. اگر قیمت به طور مداوم پس از برخورد به سطح حمایتی بازگردد، ممکن است نشان دهنده یک روند صعودی باشد، در حالی که بازگشت مداوم از سطح مقاومتی احتمالاً نشان دهنده یک روند نزولی باشد.

 

  • نقاط ورود و خروج بالقوه

شناسایی سطوح حمایت و مقاومت کلیدی می تواند به معامله گران کمک کند نقاط ورود و خروج بالقوه و مناسب را تعیین کنند. معامله گران می توانند از این سطوح برای ورود به معاملات با قیمت های مطلوب و خروج از معاملات در سطوح سودآور استفاده کنند.

 

ترسیم سطوح حمایت و مقاومت

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که سطوح حمایت و مقاومت اعداد دقیقی نیستند. اغلب اوقات، سطح حمایتی یا مقاومتی را می بینید که به نظر می رسد روند قیمتی آن را شکسته است، اما کمی بعد متوجه می شوید که قیمت فقط آن را تست یا آزمایش کرده است.

در نمودارهای کندل استیک، این «آزمون‌های» حمایت و مقاومت معمولاً با سایه‌های کندل (Shadows) نشان داده می‌شوند.

 

تست سطوح حمایت و مقاومت در فارکس توسط سایه کندل ها
شدو کندل ها سطح حمایتی را فقط آزمایش کرده اند و شکستی صورت نگرفته است

 

توجه کنید که چگونه سایه شمع ها سطح حمایت 1.4700 را آزمایش کردند. در نگاه اول به نظر می رسد که قیمت در حال شکستن حمایت است. اما پس از دقت به سایه کندل ها می توانیم متوجه شویم که قیمت فقط این سطح حمایتی را آزمایش کرده است.

 

  • نحوه تشخیص درست شکست سطوح حمایت و مقاومت

هیچ پاسخ قطعی برای تشخیص صد در صدی شکست سطوح حمایت و مقاومت وجود ندارد. برخی استدلال می کنند که اگر قیمت بتواند از آن سطح بگذرد، سطح حمایت یا مقاومت شکسته می شود. با این حال، همانطور که اشاره کردیم متوجه شدید که همیشه اینطور نیست. بیایید همان مثال خود را از بالا بگیریم و ببینیم وقتی قیمت واقعاً از سطح حمایت 1.4700 عبور کرد، چه اتفاقی افتاد.

 

شکسته شدن سطوح حمایت و مقاومت در فارکس
همانطور که مشاهده می کنید حمایت شاید در نگاه اول شکسته شده باشد اما در واقع فقط تست شده است و قیمت پس از برخورد به آن تغییر روند داده است.

 

در این مورد، قیمت به زیر سطح حمایت 1.4700 رسیده است، اما در نهایت به بالای آن صعود کرد. اگر شما در این موقعیت قرار داشتید و باور می کردید که این یک شکست واقعی است و وارد پوزیشن فروش در این جفت ارز می شدید، به شدت ضرر می کردید!

اکنون با نگاهی به نمودار، می توانید به صورت واضح ببینید و به این نتیجه برسید که سطح حمایت واقعاً شکسته نشده است و همچنان بسیار دست نخورده می باشد و اکنون حتی قوی تر از قبل نیز شده است. پس می توان گفت حمایت “شکسته” شد اما فقط به طور موقت.

بنابراین برای کمک به تشخیص درست این شکست های کاذب، باید سطوح حمایت و مقاومت را بیشتر به عنوان یک محدوده در نظر بگیرید تا نقاط و اعداد مشخص.

بخوانید  تحلیل روند بازار : چگونه یک روند را تحلیل کنیم؟

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند سطوح حمایت و مقاومت اصلی را پیدا کنید، ترسیم حمایت و مقاومت بر روی نمودار خطی (Line Chart) است تا نمودار شمعی (Candelstick Chart).

دلیل آن این است که نمودارهای خطی فقط قیمت بسته شدن را به شما نشان می دهند در حالی که نمودار شمعی نقاط بالا و پایین را به تصویر می کشند. این بالا و پایین‌ها می‌توانند گمراه‌کننده باشند، زیرا اغلب آنها فقط واکنش‌های سریع قیمت در بازار هستند.

مانند زمانی است که شخصی در حال انجام یک کار واقعاً عجیب است، اما وقتی در مورد آن سؤال می شود، به سادگی پاسخ می دهد: “ببخشید، این فقط یک رفلکس است.”

هنگام ترسیم سطوح حمایت و مقاومت، به بازتاب های قیمتی بازار نیازی نخواهید داشت و فقط  قیمت های بسته شدن اصلی در بازار برای شما اهمیت خواهد داشت.

در نمودار خطی، فقط خطوط حمایت و مقاومت خود را در اطراف مناطقی ترسیم کنید که می‌توانید قیمت چندین قله یا قعر را مشاهده کنید. همانند تصویر زیر:

 

 

ترسیم حمایت و مقاومت
همانطور که مشاهده می کنید Support levels و resistance Levels به ترتیب در قعرها و قله های قیمتی ترسیم شده است.

 

نکات جالب دیگر در مورد حمایت و مقاومت

در ادامه به صورت خلاصه وار به نکاتی حائز اهمیت درباره حمایت و مقاومت اشاره خواهیم نمود:

  • هنگامی که قیمت از مقاومت عبور می کند، این مقاومت به طور بالقوه می تواند به حمایت تبدیل شود.
  • هر چه قیمت به صورت مستمر سطح مقاومت یا حمایت را بدون شکستن آن آزمایش کند و پس از برخورد به آن ها بازگردد، ناحیه مقاومت یا حمایت قوی‌تر و شکستن آن سخت تر می شود.
  • هنگامی که یک سطح حمایت یا مقاومت شکسته می شود، قدرت حرکت روند بستگی به این دارد که حمایت یا مقاومت شکسته چقدر قوی بوده است.

 

نتیجه گیری

سطوح حمایت و مقاومت مفاهیم مهمی در معاملات فارکس هستند که هر معامله گر باید آن را درک کند. این سطوح سیگنال های معاملاتی مهمی را به معامله گران ارائه می دهد و به مدیریت ریسک، تعیین جهت روند و شناسایی نقاط ورود و خروج کمک می کند.

معامله گران می توانند از روش های مختلفی برای شناسایی این سطوح استفاده کنند، از جمله Price Action، میانگین متحرک،  فیبوناچی و نقاط محوری. با درک این سطوح، معامله گران می توانند تصمیمات معاملاتی آگاهانه تری بگیرند و سودآوری کلی خود را بهبود بخشند.

 

سوالات متداول

  • سطوح حمایت و مقاومت در فارکس چیست؟

سطوح حمایتی محدوده ای در نمودار قیمت است که معامله گران تمایل به ورود پوزیشن لانگ یا همان خرید را دارند. از سوی دیگر، سطوح مقاومتی محدوده ای است که سطح تقاضا در نمودار قیمت، از عرضه بیشتر باشد که در آن معامله گران تمایل به ورود پوزیشن شورت یا همان فروش را دارند.

  • بهترین روش های شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در فارکس کدامند؟

روش پرایس اکشن (Price Action)- میانگین متحرک (Moving Averages)- فیبوناچی ریتریسمنت- نقاط محوری

  • اهمیت سطوح حمایت و مقاومت در فارکس کدامند؟

این سطوح سیگنال های معاملاتی بسیار مناسبی را در اختیار تریدرها قرار می دهد، به آن ها کمک می کند مدیریت ریسک بهتری داشته باشند، باعث تشخیص صحیح جهت روند می شوند و نقاط ورود و خروج مناسب را به معامله گران نمایش می دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید