فایل کوین چیست؟ معرفی و ساختار

فایل کوین چیست؟ فایل کوین(FIL) یکی از پروژه‌های متفاوت بازار ارزهای دیجیتال است. ارزش بازار این ارز دیجیتال در حال حاضر در حدود 2.3 میلیارد دلار است و از این نظر رتبه 38 را بین رمزارزهای بازار به خود اختصاص داده است. این ارز نخستین بار در سال 2017 به بازار عرضه شد. داستان این پروژه از این قرار است که شما در حقیقت بخشی فضای ذخیره سازی یا هارد دیسک خود را به افراد دیگری اجاره بدهید و در ازای آن FIL دریافت کنید. از پلتفرم‌های مشابه پروژه فایل کوین می‌توان به Amazon S3 و DropBox اشاره کرد که برخلاف فایل کوین، عملکرد و ساختاری متمرکز دارند. ارز دیجیتال دیگری که چنین کاربردی دارد، ارز Siacoin است.

در شبکه و سیستم مربوط به فایل کوین سه دسته ماینر وجود دارد:

  1. ماینر ذخیره سازی( Storage Miner): این دسته از ماینرها همان افرادی هستند که فضای لازم برای ذخیره‌سازی را در اختیار افرادی که به آن نیاز دارند قرار می‌دهند و به عنوان هزینه، مقداری ارز دیجیتال FIL دریافت می‌کنند.
  2. ماینر بازیابی(Retrieval Miner): زمانی که یک فرد بخواهد داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده خودش را بازیابی کند، باید دوباره به ماینرهای ذخیره سازی مراجعه کند. این کار و تسهیل این ارتباط بر عهده ماینرهای بازیابی است.
  3. ماینر تعمیر(Repair Miner): اطلاعات دقیقی از این دسته از ماینرها در دسترس نیست.

شبکه فایل کوین به این صورت است که که در آن بلوک‌های جداگانه‌ای برای ذخیره اطلاعات ایجاد می‌شود. نوع اطلاعات ذخیره شده و فضای اختصاص داده شده دو معیار مهم در تعیین سهم پاداش ماینر( و همچنین توان ماینر) از کل پاداش بلوک است. البته لازم به ذکر است که توان کلی شبکه در ارائه خدمات به مشتریان یک اصل پایه در تعیین پاداش شبکه است.

بخوانید  آموزش جامع الگوهای تک کندلی

اعتبار این شبکه ذخیره سازی مستقیما با دسترسی کاربر به داده‌هایش بستگی دارد.راهکاری که مسئولین پروژه برای این موضوع در نظر گرفته‌اند، این است که از افرادی که قصد مشارکت در این شبکه را دارند یک وثیقه دریافت می‌کند. شما برای فعالیت خود باید اول مقدار مشخصی ارز به شبکه بپردازید. اگر برخلاف شرایط قرارداد عمل کنید، این ارز به عنوان جریمه شما ضبط خواهد شد. مورد دیگری هم که به ارائه خدمات منظم کمک می‌کند این است که درآمد شما به مرور زمان به شما پرداخت می‌شود.

برای ذخیره سازی در این بستر بسیاری به کارمزدی که باید بپردازند فکر می‌کنند و تصور آن‌ها این است که تغییرات قیمت در طول زمان می‌تواند هزینه ذخیره‌ سازی و بازیابی را تغییر دهد. این موضوع تا حدودی درست است اما شبکه از شما می‌خواهد که تمام هزینه قرارداد خود را همان ابتدا بپردازد تا دیگر مشکلی از جهت این وجود نداشته باشد که قیمت FIL در زمان بازیابی افزایش یافته باشد و حالا بخواهید هزینه بیشتری برای بازیابی بپردازید. اما این مسئله که در طول زمان ارزش فایل کوین تغییر می‌کند، اجتناب ناپذیر است.

کیف پول‎های فایل کوین

کیف پول‌های معتبری که فعلا برای FIL معرفی شده اند عبارت است: لوتوس، گلیف و فیل‌فاکس. اگر قصد مشارکت در شبکه ذخیره سازی اطلاعات فایل کوین را دارید، باید از این کیف پول‌ها استفاده کنید.

مروری بر سیر قیمت

همانطور که می‏بینید روز اولی که این رمزارز در پلتفرم بایننس عرضه شد، یک جهش قیمتی عجیب را تجربه کرد. در حالیکه قیمت اولیه این ارز 10 دلار بود، روز را با قیمت 63 دلار به پایان برد. فایل کوین تا به امروز نیز نوسانات مختلفی را تجربه کرده است. به هر حال اطلاعات نموداری چندانی وجود ندارد و باید دید این پروژه تا چه اندازه در جهان کاربرد خواهد داشت.

بخوانید  هرآنچه از صندوق سرمایه گذاری اهرمی باید بدانید

سیگنال‌های فایل کوین

مزایا و معایب

اولین مسئله و مشکلی که در زمینه ذخیره‌سازی داده‌های عظیم وجود دارد، بحث فضای مورد نیاز است. وجود یک شبکه جهانی و گسترده امکان ذخیره سازی چنین داده‌هایی را فراهم می‌کند. موضوع دیگر هزینه ذخیره سازی است. تا به امروز روش‌های سخت افزاری گوناگونی برای ذخیره سازی به وجود آمده‌اند که اغلب قیمت‌های بالایی دارند. فایل کوین این هزینه‌ها را هم کاهش داده است. مسئله دیگر بحث امنیت است. غیرمتمرکز بودن این شبکه ذخیره‌سازی امنیت بالایی را برای شما به دنبال خواهد داشت. فرض کنید که داده‌های خود را در چند بخش و در چند ماینر ذخیره سازی مختلف ذخیره کرده‌اید. اگر فردی بخواهد به همه این اطلاعات دست یابد، مانند این خواهد بود که در انبار کاه به دنبال سوزن باشد! در واقع یکپارچگی یک سیستم ذخیره سازی غیر متمرکز از همتایان متمرکز خود به مراتب بیشتر است. زمانی که شما داده‌های خود را به عنوان مثال در Amazon S3 ذخیره سازی می‌کنید، باید به آن اعتماد کنید و راهی وجود ندارد که بتوانید اعتبار آن را بسنجید. این مشکل با غیر متمرکز شدن فضای ذخیره سازی قابل حل است.

زمانی را در نظر بگیرید که می‌خواهید فایل‌های خود را بازیابی کنید. برای این کار سرورها یا همان ماینرهای ذخیره‌ سازی باید آنلاین باشند. از طرفی بحث سرعت اینترنت هم برای بازیابی داده‌ها مطرح است. این موارد بازیابی داده را کمی سخت می‌کند.

سخن پایانی

فایل کوین را می‌توان یکی از پروژه‌های منحصر به فرد بازار دانست که در آینده می‌تواند رونق بیشتری داشته باشد. انفجار اطلاعات حجم عظیمی از داده‌ها را وارد جهان کنونی کرده است که این خود نیاز به یک منبع ذخیره‌ سازی مطمئن را در پی دارد. فایل کوین بستری را فراهم می‌کند که افراد مختلف بتوانند داده‌های خود را با خیالی راحت در آن ذخیره سازی کنند. از طرفی وجود چنین بستری می‌تواند به روش‌هایی غیر از ماینینگ یک منبع درآمد ایجاد کند. این پروژه راهی طولانی برای کسب اعتبار دارد که با توجه به تغییر نگرش دنیا درباره ارزهای دیجیتال و رشد کاربردهایشان در آینده، فایل کوین نیز می‌تواند جایگاه درخور خود را در دنیای جدید به دست بیاورد.

بخوانید  5 عادت روزانه سرمایه گذاران موفق

دیدگاهتان را بنویسید