کارگزار ناظر در بازار سرمایه معنا پیدا کرده و کاربرد دارد. مثلا برای فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام باید هر شخصی دارای کارگزار ناظر مشخصی باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کارگزار ناظر و نحوه فعالیت او و همچنین راه های تشخیص کارگزار ناظر آشنا کنیم.

کارگزار ناظر کیست و چه نقشی بر عهده دارد؟

بعد از مشخص شدن کارگزار ناظرهریک از سهام داران جهت فروش دارایی سهام خود در هر نماد معاملاتی می توانند فقط از طریق کارگزار خود اقدام نمایند. اما برای خرید سهام، سهام­داران می توانند به هر کارگزاری مراجعه کنند. ممکن است سهام­دار برای هر نماد معاملاتی، کارگزار جداگانه ای داشته باشد؛ بنابراین محدودیتی در تعداد کارگزاری وجود نداشته و می تواند در چندین کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشد. به عنوان مثال فرض کنید شما در دو کارگزاری 1و2 حساب معاملاتی دارید. نمی توانید سهمی را که در کارگزاری 1 خریده اید در کارگزاری 2 بفروشید؛ چون کارگزار ناظر سهم شما کارگزاری 1 است. چنانچه بخواهید کارگزاری 2 را به عنوان کارگزار ناظر انتخاب کنید باید در آن درخواست تغییر کارگزاری سهام خود را بدهید. در این حالت شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه باید تغییر کارگزاری شما را انجام دهد زیرا این شرکت وظیفه ثبت و نگهداری دارایی سهامداران را بر عهده دارد.

روش های تشخیص کارگزار ناظر کدام اند؟

دو حالت برای داشتن کارگزار ناظر وجود دارد. حالت اول داشتن تنها یک حساب معاملاتی در یک کارگزاری و انجام همه خرید و فروش ها با همان حساب معاملاتی است. دراین صورت همان کارگزاری که با آن کار می کنید، کارگزار ناظر شما محسوب می شود. حالت دیگر اینکه اگر در نمادهای معاملاتی گوناگون دارایی سهام متفاوت داشته باشید، با توجه به سابقه معاملاتی شما در هر نماد می توانید کارگزار ناظر متفاوتی داشته باشید. روش های مختلفی برای تشخیص کارگزار ناظر وجود دارد که در ادامه به دو مورد از آن ها می­پردازیم. 1.مشاهده کارگزار ناظر از طریق مراجعه به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار. برای تشخیص کارگزار ناظر باید برای تسویه وجوه به سایت csdiran.com رفته و در قسمت سرویس‌های الکترونیکی به سهامداران، کارگزار ناظر خود را ببینید. سهام داران حقیقی برای مشاهده کارگزار از این روش باید کد  ملی خود را وارد سامانه نمایند و سهام داران حقوقی کد سهام­داری خود را در قسمت مربوط وارد کنند. 2.تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام در این روش پس از مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و مشاهده جدول شناسایی کد کارگزاری، باید کد کارگزار خریدار یا فروشنده را که در آخرین گواهینامه‌‌  نقل و انتقال سهام صادر شده را با آن جدول تطبیق دهد. با انجام این تطابق می تواند در هر نماد معاملاتی کارگزار خود را تشخیص دهد. نکته مهم اینکه بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار چنانچه کد کارگزار خریدار یا فروشنده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره‌ی پیش از ۱۶/۰۹/۱۳۷۸ برابر ۹۹۹، ۸۸۸، ۷۷۷، ۶۶۶ یا ۱۱ باشد؛ سهام­داران تنها از طریق مراجعه به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار می‌ توانند کارگزار ناظر خود را مشاهده نمایند.  

روش‌های تغییر کارگزار ناظر چیست؟

برای اکثر افراد این سوال پیش می آید که چگونه می توان سهام های خود را از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر منتقل کرد؟ یا به اصطلاح کارگزاری خود را تغییر داد؟ این سوال وقتی برای سهام دار مهم است که کارگزاری فعلی به دلایل مختلف نتواند به درستی خدمات ارائه دهد و رضایت سهام­دار را جلب نماید. در ادامه سه روش را برای تغییر کارگزار ناظر معرفی می نماییم که بسته به شرایط و سلیقه خود می توانید از هرکدام استفاده کنید. روش یک: می توانید در کارگزاری فعلی کل سهام خود را بفروشید و بعد از گذشت 24 ساعت، در کارگزاری جدید همان سهام را بخرید. این روش دارای نرخ کارمزد بالایی است و بنابراین برای اکثر افراد میزان سهام کم به صرفه نیست. روش دو: برای تغییر کارگزاری باید به سامانه معاملاتی کارگزاری جدیدی که قصد دارید سهام خود را به آن منتقل نمایید مراجعه کنید. در این سامانه باید حساب کاربری بسازید و با وارد شدن به آن در قسمت تغییر کارگزار ناظر سهام خود را وارد نموده و کلید ثبت را بزنید. در این روش که به­ صورت اینترنتی انجام می شود بعداز گذشت 24ساعت کارگزار ناظر تغییر می کند. این یک روش پرکاربرد و سریع است که در کم­ترین زمان و بدون هزینه کاربر می تواند کارگزاری خود را تغییر دهد. روش سه: در روش دیگر می توانید به­ صورت حضوری به کارگزاری جدید مراجعه کنید. برای این کار باید مدارکی از قبیل آخرین برگه سهام، اصل کارت ملی، اصل شناسنامه و تکمیل فرم تغییر کارگزار ناظر را به همراه داشته باشید. با توجه به وقت گیر بودن این روش در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
بخوانید  تحلیل فارکس امروز (جفت ارزهای اصلی و ارزهای دیجیتال)،25 بهمن 1402

از کجا می توان آخرین برگه سهام(گواهی سپرده دارایی) خود را دریافت کرد؟

روش اول: مراجعه به درگاه الکترونیکی سهام داران(دارا) به آدرس  www.ddn.csdiran.com است. این یک روش اینترنتی است که شما در کم­ترین زمان و بدون صرف هزینه می توانید گواهی سپرده دارایی خود را دریافت کنید. این سامانه خدمات آنلاین و غیر حضوری را جهت اطلاع رسانی به موقع و درست به سهام­دارن حقیقی و حقوقی ارائه می دهد. خدماتی که این سامانه به ­صورت آنلاین ارائه می دهد مانند مشاهده وضعیت سبد دارایی شامل نام و نماد دارایی، تعداد، قیمت و ارزش آن، درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر می باشد. همچنین امکان مشاهده نمای بازارها، پروفایل اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای به روز رسانی اطلاعات، آخرین اخبار از پایگاه خبری بازار سرمایه و در آینده مطالبات سود نقدی سهامداران فراهم است. دیگر کارکردهای این سایت شامل:
  • اخذ گواهی سپرده دارایی
  • گردش معاملات
  • اطلاعیه های صادر شده از سوی ناشران اوراق بهادار
  • مشاهده علت ممنوع از معامله شدن کد یا نماد
  • امکان شرکت در مجامع شرکت های ناشر موجود در سبد دارایی به صورت الکترونیکی (غیرحضوری)
  • اعطای رای
روش دوم: می توانید به صورت حضوری به کارگزاری که سهام را از طریق آن خریداری کرده اید، مراجعه کنید و آخرین برگه سهام خود را دریافت کنید.

چرا نباید برای خرید و فروش سهام از چند کارگزاری استفاده کنیم؟

وقتی برای انجام معامله در سهام از چندین کارگزاری استفاده می کنید، براساس سابقه معاملاتی شما در هر نماد کارگزار ناظر شما معین می شود. اما چرا استفاده از چندین کارگزاری کار درستی نیست و چه اشکالاتی دارد؟ درصورت داشتن چندین کارگزاری مجبورید دائما برای فروش سهام خود بین کارگزاری های مختلف خود در حال حرکت باشید. مشکل دیگری که ایجاد می شود ممکن است تمام معاملات و محاسبات سبد دارایی لحظه ای شما دارای خطا و اشتباه شود. به این دلیل که امکان دارد یک سهم را در کارگزاری یک خریده باشید و دوباره همان سهم را در کارگزاری دو فروخته باشید.

چرا باید کارگزار ناظر خود را عوض کنیم؟

قبل از تغییر کارگزاری به کارگزاری جدید باید این سوال را از خود بپرسید و متوجه باشید که کارگزاری جدید عیب هایی را که کارگزاری قدیم داشته است را نداشته باشد. هرکسی برای تغییر کارگزاری دلایل خاص خود را دارد؛ یکی به دلیل سامانه معاملاتی و خدمات بهتری که یک کارگزاری نسبت به سایر کارگزاری ها دارد آن کارگزاری را انتخاب می نماید و دیگری به دلیل نزدیکی محل کارگزاری به مکان سکونت یا محل کار، کارگزاری خود را تغییر می دهد. به هرحال ما در ادامه لیستی از مهم ترین دلایل عوض کردن کارگزاری ها را بیان می کنیم.

دلیل مهم تغییر کارگزاری

  • سامانه معاملاتی بهتر و سریعتر
  • پشتیبانی بهتر
  • قطعی های کمتر
  • امکان استفاده از حساب پشتیبان
  • امکان گرفتن اعتبار
  • نرم افزار همراه قدرتمند و مطمئن
  • تخفیف های متنوع
  • امتیازهای تشویقی
  • برنامه های آموزشی کارگزار برای مشتریان
  • در دسترس بودن شعبه های کارگزاری
 

کارگزاری چیست؟ چگونه بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم؟

شما برای دریافت کد بورسی و فعالیت در خرید و فروش سهام شرکت های مختلف باید به یک کارگزاری رسمی مراجعه کنید. چرا که بدون دریافت کد بورسی قادر به انجام معاملات در بورس نخواهید بود. برای انتخاب یک کارگزاری مناسب باید نکات و مسائل مهمی را مدنظر داشت تا در آینده دچار مشکل نشوید. البته هر زمان خواستید می توانید کارگزار خود را تغییر دهید ولی چه بهتر که همان ابتدا انتخاب درستی داشته باید که دیگر نیاز به تغییر کارگزاری نباشد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با کارگزاری و نحوه انتخاب کارگزاری مناسب آشنا کنیم.

کارگزاری چیست؟

کارگزاری دارای کارگزارانی است که واسطه بین خریدار و فروشنده در بازار بورس هستند و می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. کارگزاری ها باید برای فروشنده، خریدار و برای خریدار، فروشنده پیدا کنند؛ به عبارتی عامل تطبیق عرضه و تقاضا هستند. اما این کارگزاری ها مثل بقیه سازمان ها به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. تنها چیزی که بین کارگزاری ها تفاوت ایجاد می کند نحوه ارائه خدمات و انواع خدمات آن ها است. برای انتخاب کارگزاری باید ببینیم کارگزاری های مختلف چه خدماتی دارند و سپس نحوه ارائه خدمات را بررسی نماییم.

چگونه یک کارگزاری تأسیس می شود؟

برای تأسیس کارگزاری مثل اکثر مشاغل باید آزمونی داد و مدرکی دریافت نمود و قبل از آن باید سرمایه و شرایط تأسیس کارگزاری را دارا بود. شخصی که می خواهد کارگزاری تأسیس کند باید در آزمون های مربوطه شرکت کند و در صورت قبولی از طرف سازمان بورس اوراق بهادار مجوز تأسیس کارگزاری به او داده می شود و می تواند فعالیت خود را شروع کند.
بخوانید  تحلیل فارکس 1 دسامبر (جفت ارزهای اصلی)
کارگزاری تأسیس شده با جذب مشتری کار خود را شروع می کند بدین ترتیب که با حساب مشتریان خود وارد بازار شده و از طرف آن ها وکالت خرید و فروش سهام آن ها را به عهده می گیرد.

برای انتخاب یک کارگزاری مناسب چه معیارهایی را باید مدنظر داشته باشیم؟

ارائه مشاوره به سرمایه گزاران توسط تمامی کارگزاران به غیر از کارگزارانی که به تازگی مجوز مشاوره و سبدگردانی دریافت کرده‌اند، انجام می شود. اینکه سرمایه گذاران چه سهامی را خریداری کنند یا بفروشند ارتباطی به کارگزار ندارد. کارگزار فقط کارمزد خود را بابت ارائه خدمات دریافت می کند. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذاران دائمی ‌و بزرگ در بورس فعالیت می کنند، دارای کارگزار معینی هستند. اما برای انتخاب کارگزار مناسب برای سرمایه گذاری باید آن کارگزاری دارای معیارها و ملاک هایی باشد. در ادامه به مهم‌ترین معیار‌ها برای انتخاب بهترین کارگزاری اشاره می کنیم.
  1. قابلیت انجام سریع سفارش مشتری
  2. داشتن اطلاعات مربوط و کافی
  3. حجم سرمایه سرمایه‌گذار
  4. ارائه خدمات پشتیبانی حرفه ای
  5. ارائه مشاوره، تحلیل سهام ها، آموزش تحلیل ها
  6. ارائه بسته‌های اعتباری و تخفیف در کارمزد
  7. ارائه سامانه معاملات برخط (آنلاین) و امکانات مربوط به آن
  8. دسترسی آسان به کارگزاری چه به ­صورت آنلاین چه حضوری
  ۱ – ارائه خدمات پشتیبانی حرفه ای در حال حاضر نکته مهمی که همه مشتریان برای انتخاب کارگزار ناظر مد نظر قرار می دهند بحث نوع و نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آنلاین این کارگزاری ها می باشد. چرا که اگر کارگزاری فاقد خدمات پشتیبانی سریع، آنلاین و حرفه ای باشد نمی تواند مشتریان خود را راضی نگه دارد. در نتیجه به دلیل ایجاد ضرر و زیان در سرمایه سهام­داران، ممکن است به مرور زمان سهام­داران و مشتریان خود را از دست بدهد. ۲ –ارائه مشاوره، تحلیل سهام ها، آموزش تحلیل ها افراد سهام­دار تمایل دارند از منابع موثق و معتبری از تحلیل سهام آگاه شوند، همچنین برای دریافت مشاوره و آموزش نیز به دنبال افراد با تجربه و با دانش در این زمینه هستند. اگر یک شرکت کارگزاری معتبر این خدمات را به­ صورت جامع ارائه دهد، مشتریان می توانند با اطمینان خاطر در این شرکت ثبت نام نمایند و از خدمات آن بهره مند شوند. هر چند امروزه به لطف وجود کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرام این اطلاعات هرچند سطحی و کم و بیش نامعتبر به وفور در دسترس همه افراد قرار دارد. ۳ – ارائه بسته‌ های اعتباری و تخفیف در کارمزد بعضی از کارگزاری ها برای جذب مشتری بیشتر و بازاریابی خود به مشتریان بسته های تخفیفی اعتباری یا تخفیف کارمزد معاملات را ارائه می دهند. البته این تخفیف فقط شامل حال مشتریانی که دارای سرمایه های سنگین بوده و به صورت دائم در بورس فعال هستند، می شود. این بسته های اعتباری، مبالغ معینی از سرمایه است که با توجه به میزان گردش حساب مشتری معین شده و بابت آن تضمینی از مشتری دریافت می کنند. با ارائه  این بسته های تخفیفی از سوی کارگزاری ها، مشتریان می توانند با آن ها معامله نمایند. از آنجا که ارائه این بسته های اعتباری تخفیفی در اکثر کارگزاری ها برنامه خاصی ندارد، باید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت کارگزاری ای که حساب معاملاتی دارید مراجعه کنید. نکته مهم اینکه برای انتخاب کارگزاری دقت کنید که در آن فرایند بسته های تخفیفی به مشتریان به­ صورت سیستماتیک در آن جریان داشته باشد. ۴ – ارائه سامانه معاملات برخط (آنلاین) و امکانات مربوط به آن امروزه با توجه به افزایش دسترسی و استفاده افراد از اینترنت و فضای مجازی باید در هر کسب وکاری که فعالیت می کنید، بتوانید خدمات آنلاین هم ارائه دهید. زیرا افراد برای سرعت بخشیدن به انجام کار خود و صرفه جویی در زمان و هزینه بیشتر تمایل دارند از خدمات آنلاین کارگزاری ها استفاده کنند. در نتیجه داشتن خدمات برخط می توانید مشتریان بیشتری جذب کارگزاری نمایید. حداقل خدمات آنلاینی که مشتریان از هر کارگزاری تقاضا دارند شامل موارد ذیل است. همچنین اگر کارگزاری ای وجود داشته باشد که خدماتی همانند یکپارچه بودن سیستم معاملاتی اوراق بهادار با سایر بخش‌ها، امکان انجام معاملات سریع را ارائه دهد می تواند یک مزیت عالی برای جذب مشتری به­شمار آید.
  • ثبت به موقع سفارشات خرید و فروش به ­صورت آنلاین
  • مشاهده دقیق گردش حساب
  • مشاهده سبد سهام به همراه سود و زیان آن
  • امکان درخواست واریز و انتقال پول آنلاین به صورت منظم و به موقع
بخوانید  سوئینگ پوینت + آموزش استراتژی فارکس
۵ – دسترسی آسان به کارگزاری چه به ­صورت آنلاین چه حضوری بهتر است کارگزاری ای را برای انجام معاملات انتخاب کنید که در منطقه سکونت شما دارای شعبه باشد. ممکن است برخی مواقع نیاز باشد که برای انجام کارهایی به­ صورت حضوری به کارگزاری مراجعه کنید. وجود شعبه های متعدد از یک کارگزاری در شهرهای مختلف این اطمینان را به شما می دهد که کارگزاری از امکانات وسیعی در حوزه کاری خود برخوردار است و قادر است حتی به مشتریان کوچک خود نیز در شهرهای مختلف خدمات با کیفیت ارائه دهد. ۶ –کارگزار باید دارای مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد برای انتخاب دقیق کارگزاری باید اطلاعات و مجوزهایی که کارگزاران از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده اند را بررسی نمایید. برخی کارگزاری ها فقط در بورس اوراق بهادار یا بورس کالا فعالیت می کنند.  بنابراین اگر می خواهید در بازار بورس انرژی فعالیت کنید، چون این کارگزاری ها مجوز فعالیت در بورس انرژی را ندارند نمی توانید آن ها را به عنوان کارگزاری خود انتخاب کنید.

what type of trader are you ?

  کارگزاری چیست؟

معرفی انواع کارگزاری

با توجه به اینکه هیچ‌ شخصی قادر به دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام، بدون مراجعه به یک کارگزاری رسمی‌ نیست پس شما باید یک کارگزاری را برای دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام انتخاب کنید. برای انتخاب یک کارگزاری مناسب باید نکات مهمی‌ را در نظربگیرید. انواع کارگزاری به دو دسته کارگزاری با ارائه خدمات کامل و کارگزاری با ارائه خدمات محدود تقسیم می شوند. در ادامه توضیح خواهیم داد که کارگزاری چیست و ویژگی های بهترین کارگزاری برای سرمایه گذاری در بورس را معرفی خواهیم نمود.
1.کارگزاری با ارائه خدمات کامل
کارگزاری با خدمات کامل برای افرادی که قصد دارند به ­صورت قوی و همیشگی در بورس فعالیت کنند گزینه مناسبی است. این نوع کارگزاری خدمات متنوع و کاملی به مشتریان ارائه می دهند و در مقابل کارمزد بالایی هم دریافت می کنند. کارگزاری با خدمات کامل علاوه بر خدمات خرید و فروش خدمات متنوع دیگری را نیز در بر می گیرد. این خدمات شامل موارد ذیل می باشد.
  • برنامه‌ریزی مالی برای سهام­داران
  • مدیریت سبد سهام هر یک از سهام­داران
  • مشاوره به سرمایه گذاران در رابطه با خرید و فروش سهام
  • محاسبه ریسک و بازده سرمایه گذاری هر شخص حقیقی و حقوقی
  • انجام تحلیل درباره پرتفوی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری
  • ارائه خبرنامه‌های تحلیلی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه
2.کارگزاری با ارائه خدمات محدود
این نوع کارگزاری ها خدمات محدودتر و کمتری نسبت به کارگزاری با خدمات کامل ارائه می دهد. کارگزاری با خدمات محدود در قبال انجام معاملات و خدمات محدود، کارمزد کمتری نیز دریافت می کند. این نوع کارگزاری ها گزینه مناسبی برای کسانی است که به تازگی وارد بازار بورس شده اند. ولی این افراد نیز باید بعد از گذشت مدت زمان معینی کارگزاری خود را به کارگزاری با ارائه خدمات کامل تغییر دهند. خدماتی که در کارگزاری با خدمات محدود ارائه می شود شامل موارد زیر می باشد:
  • ارائه قیمت‌های لحظه‌ای سهام
  • ارائه اطلاعات درباره عرضه و تقاضای بازار
  • ارائه اطلاعات درباره حجم معاملات روزانه
 

آشنایی با دستورالعمل مجوز تأسیس کارگزاری

دستورالعمل موجود در بندهای 2 و 6 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، جهت تعیین شرایط شروع فعالیت و برای انتخاب و امتیازبندی متقاضیان کارگزاری در بورس تنظیم شده است. وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین تعداد مجوزهای قابل صدور برای تأسیس کارگزاری یا فعالیت و برگزاری فراخوان برای متقاضیان تأسیس شرکت کارگزاری یا دریافت مجوز فعالیت در بورس برای ارائه مدارک و اطلاعات خود است.

چه کسانی متقاضی صدور مجوز تأسیس کارگزاری هستند؟

کسانی که متقاضی تأسیس کارگزاری هستند در دو گروه دسته بندی می شوند. گروه اول کسانی اند که به عنوان مؤسس شرکت کارگزاری متقاضی تأسیس کارگزاری هستند. گروه دوم شرکت های کارگزاری هستند که قبلا تأسیس شده اند ولی مجوز فعالیت کارگزاری را تا زمان اعلان فراخوان دریافت نکرده اند.

نحوه انتخاب افراد برای دریافت مجوز

1.براساس ماده 4 برای امتیازبندی متقاضیان گروه یک و براساس ماده 5  گروه دوم را امتیاز بندی می کنند. 2.متقاضی ای که حداقل 50 درصد از کل امتیازات را در گروه مورد نظر به دست آورد می تواند مجوز را دریافت نماید. 3.نام واجدین شرایط از بالاترین امتیاز در لیست به عنوان متقاضیان درج می شود. 4.اولويت‌بندی به تعداد مجوز قابل صدور و براساس امتياز اكتسابی در هر گروه از متقاضيان واجد شرايط مطابق ماده (1) صورت می گیرد.   روش مارتینگل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید