آموزش سرمایه گذاری به کودکان، سبب ایجاد دانش مالی در آن ها می شود و کودکان را با مفاهیمی مانند ارزش پول، داد و ستد، معامله، پس انداز، سرمایه گذاری و … آشنا می کند. بدیهی است افرادی که از همان سنین ابتدایی با مفاهیم اقتصادی آشنا شده اند و دارای دانش مالی هستند در بزرگسالی با اعتماد به نفس بیشتری پا به عرصه داد و ستد و بازار کار می گذارند و نحوه استفاده از پول و مزایای آن را بهتر و سریع تر درک می کنند.

آموزش سرمایه گذاری به کودکان در مدارس انجام نمی شود و این وظیفه مهم به طور کامل بر عهده والدین قرار گرفته است. والدین باید به شیوه ای مناسب سن کودکان خود و جذاب برای آن ها مفاهیم و روش های مهمی مانند چگونگی سرمایه گذاری، چگونگی کسب درآمد، نحوه خرج کردن صحیح پول، پس انداز کردن و … را به کودکانشان آموزش دهند. این آموزش ها باید جذاب و مداوم باشد تا در کودکان نهادینه شود  و آن ها را برای زندگی آینده و وارد شدن به بازار کار و سرمایه کاملا آماده کند. مفاهیمی که کودکان در این دوره می آموزند تا آخر عمر همراه آن ها خواهد بود و چگونگی رفتار آن ها را در بزرگسالی زمینه سازی خواهد کرد. پس با توجه به این توضیحات با آموزش سرمایه گذاری به کودکان با شیوه ای درست و اصولی می توان مقدمات موفقیت های مالی آن ها در بزرگسالی را پی ریزی کرد.

روانشناسی موفقیت در بازار بورس چه تاثیری دارد؟

آموزش قدم به قدم سرمایه گذاری و پس انداز به کودکان و نوجوانان

اولین قدمی که باید در زمینه آموزش سرمایه گذاری، به کودکان خود  بیاموزید نحوه درست تخصیص و بودجه بندی پولشان است. از همان ابتدا از کودک خود بخواهید که پولش را تقسیم بندی کند. قسمتی از آن را صرف هزینه های مورد نیازش کند و قسمتی را پس انداز یا سرمایه گذاری کند. کودک باید به خوبی بتواند از پس هزینه های ضروری و پس انداز کردن پول برای آینده بر بیاید. برای مثال اگر کودک شما وسیله ای را می خواهد که سهم خرجی اش به آن نمی رسد از او بخواهید تا باقی مانده خرج های ضروری اش را پس انداز کند تا زمانی که بتواند آن وسیله را بخرد. در اینجا کودک می تواند تصمیم بگیرد از هزینه هایش کم کند و بیشتر پس انداز کند یا نه. این ها مهارت هایی است که کودک در حین این انتخاب ها و تجربه کردن ها یاد می گیرد. مهم این است که آموزش سرمایه گذاری به کودکان را از همان سنین ابتدایی و بودجه های اندکی که دارند شروع کنید و قدم به قدم جلو روید تا به تدریج کودک با مفاهیم بزرگ تر و پیچیده تری آشنا شود. پس انداز کردن یکی از آن  مفاهیمی است که فرد باید از کودکی با آن آشنا شود و مزایای آن را درک کند. شما باید از کودک خود بخواهید تا هر ماه مقداری از پول تو جیبی اش را پس انداز کند. وقتی کودک وسیله ای گران قیمت مانند دوچرخه، کامپیوتر و … می خواهد باید از او بخواهید تا درصدی از پول مورد نیاز برای خرید آن وسیله را با پس انداز کردن پول خودش مهیا کند. این شیوه به کودک شما کمک می کند تا بیاموزد که چگونه پولش را بین مخارج ضروری و پس انداز کردن بودجه بندی کند. در این زمینه باید بتوانید به درستی نه گفتن به نیازهای سطحی را به کودکان آموزش دهید. باید به او بیاموزید که گاهی برای رسیدن به هدفی بزرگتر نیاز دارد که به خواسته های کوچکتری نه بگوید. برای مثال برای جمع کردن مقداری از پول دوچرخه باید از خوردن ساندویچ های هر روزه اش صرف نظر کند. می توانید خودتان نیز در عمل این مسائل را به کودک نشان دهید. برای مثال زمانی که کودک از شما می خواهد تا به رستوران بروید می توانید به او بگویید که در حال پس انداز کردن برای مسافرت در تعطلات آخر هفته هستید و …. این نوع صحبت ها و آموزش ها، کودک شما را مسئولیت پذیر بار می آورد و زمینه ساز استقلال مالی و اقتصادی او در بزرگ سالی می شود.

بخوانید  ۲۰۰ سخن ارزشمند از بزرگان سرمایه گذاری

یکی دیگر از مفاهیم مهمی که باید به کودکان آموزش داده شود، مفهوم سرمایه گذاری است. کودک باید بیاموزد که می تواند با سرمایه گذاری درست و مناسب، به سود برسد و پولی که دارد را بیشتر کند. برای آموزش مفهوم سرمایه گذاری به کودکان می توانید در بورس اوراق بهادار ثبت نام کرده و سهامی را به نام کودک خود خریداری کند. نکته مهم در این جا این است که باید کودک را در جریان این مسائل قرار دهید. برای مثال به کودک بگویید که چگونه می تواند مقداری از پس انداز خود را صرف خرید سهام کند و در این صورت پس انداز او به سود دهی رسیده و بیشتر می شود. می توانید تمامی این مسائل را با زبانی بسیار ساده و با طرح مثال هایی مناسب سن و سال کودک خود بیان کنید تا تأثیر آموزش سرمایه گذاری به کودکان را ببینید. بهتر است که در چند زمینه سرمایه گذاری کنید تا کودک به شیوه ای عینی متوجه اهمیت انتخاب درست در جریان سرمایه گذاری شود. برای مثال هم حساب بانکی برای او افتتاح کنید و هم سهامی برای او خریداری کنید. بعد از گذشت مدت زمانی، سود حاصل از این سرمایه گذاری ها را به همراه کودک خود بررسی کنید تا او کاملا متوجه شود که در سرمایه گذاری های مختلف مقادیر مختلفی سود روی سرمایه اش می آید.

نکته مهم دیگری که در آموزش سرمایه گذاری به کودکان باید مورد توجه قرار دهید این است که اجازه دهید آن ها اشتباه کنند. لزومی ندارد که همیشه جلوی تصمیمات اشتباه کودکان خود را بگیرید. اجازه دهید تا آن ها در موارد ساده و کم اهمیت مانند خرید یک اسباب بازی بی کیفیت اشتباه کنند تا بتوانند از این اشتباه درسی بزرگ بگیرند و بعدها هنگام تصمیم گیری های مهم تر تجربه خود را به کار ببرند. همیشه به یاد داشته باشید زمانی که کودک شما وسیله ای تازه می خواهد از او بپرسید که آیا پس اندازت برای خرید این وسیله کافی است؟ با طرح این پرسش اهمیت پس انداز داشتن را بارها و بارها به او گوشزد می کنید.

آموزش بورس به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان

یکی از راه های مفید در آموزش سرمایه گذاری به کودکان و نوجوانان آشنایی آن ها با مفهوم بورس است. برای نهادینه شدن مفهوم سرمایه گذاری می توانید کودکان و نوجوانان را وارد بازار بورس کنید. در ابتدا می توانید بورس و خرید سهام را با بازی به کودک خود آموزش دهید. برگه هایی مانند برگه سهام درست کنید و در جریان بازی، کودک خود را با مفاهیم پایه این بازار آشنا کنید. سپس آن ها را تشویق کنید تا با پس اندازهای خود سهامی بخرند تا پس اندازشان تبدیل به سرمایه گذاری شود. از آن ها بخواهید تا در جریان تغییرات قیمت سهامی که خریده اند باشند. توجه داشته باشید که بسیار مهم است این موضوع و تمامی این آموزش ها جنبه بازی و سر گرمی هم داشته باشد تا این آموزش ها برای کودکان خسته کننده و دشوار نشود. می توانید کودکان را برای سرمایه گذاری های بیشتر تشویق کنید تا آن ها انگیزه ی بیشتری برای صرف نظر کردن از مخارج اضافی و غیر ضروری پیدا کنند. به تدریج نیز آن ها را با ریسک های بازار بورس و سهام ودیگر مفاهمی که در این بازار به کار می آید مانند دارایی، اوراق قرضه بهادار، سبد سهام و …  آشنا کنید. در مورد سهام هایی که دارید و سرمایه گذاری هایی که می کنید با کودک خود به زبانی ساده صحبت کنید  و کم کم و متناسب با سن و سالش او را در جریان این امور قرار دهید. با آموزش صحیح می توانید این نوع سرمایه گذاری را  به نوعی بازی هیجان انگیز برای کودکان خود تبدیل کنید به گونه ای که آن ها با هیجان و اشتیاق تغییرات قیمت سهامی را که خریده اند دنبال کنند. این آموزش ها پایه های تفکر مالی و مهارت های اقتصادی آن ها را شکل می دهد.

بخوانید  نکات ارزشمند از وارن بافت در مورد سرمایه گذاری، زندگی و موفقیت

روانشناسی معاملات در بازار سرمایه گذاری

خرید سهام برای کودکان

برای قدم اول به کودک خود توضیح دهید که با خرید سهام یک شرکت خاص می تواند با صاحبان آن شرکت شریک شود. مطمئنا این موضوع برای کودک شما جذاب خواهد بود. پیگیری قیمت سهام های مختلف را به کودک خود واگذار کنید و از او بخواهید تا سهمی را برای خرید انتخاب کند. فراموش نکنید که برای جذب کودک خود و تأثیر بیشتر آموزش سرمایه گذاری به کودکان باید تمامی این مسائل را به زبانی ساده و قابل فهم و تا حد امکان در قالب بازی های جذاب مطرح کنید. مهم است که به کودک خود اجازه دهید تا تصمیمات مالی بگیرد حتی اگر به علت گرفتن تصمیمات غلط دچار ضرر شود و پولی از دست بدهد. به یاد داشته باشید که فقط با آموزش های عملی است که کودک به تجربه می رسد و برای ورود به بازار کار و سرمایه کاملا آماده می شود. با آموزش بورس به کودکان می توانید سواد مالی آن ها را افزایش دهید و کمک کنید تا آن ها مهارت های کسب درآمد را از کودکی فرا گیرند. به یاد داشته باشید یکی از مهم ترین مشکلاتی که افراد تازه وارد به بازار بورس با آن روبرو هستند عدم برخورداری از دانش کافی در این زمینه است. فرا گرفتن دانش مربوط به بازار بورس و سرمایه گذاری و درک مفاهیم موجود در این بازار در مدت زمان کوتاه کار بسیار دشواری است. همین موضوع ضرورت آموزش سرمایه گذاری به کودکان را توجیه می کند. با ارائه این آموزش ها سواد مالی کودکان رشد پیدا می کند و آن ها را از مشکلات کسب درآمد و سرمایه گذاری در بزرگسالی مصون می دارد.

بخوانید  تقویم اقتصادی چیست؟ بررسی 6 داده کلیدی در معاملات

نکاتی در مورد آموزش سرمایه گذاری به کودکان

 

  • به یاد داشته باشید که آموزش سرمایه گذاری به کودکان فرایندی دراز مدت است، پس اگر در کوتاه مدت به نتایج دلخواه و مشخصی نرسیدید نا امید نشوید و آموزش را قطع نکنید.
  • همواره باید به یاد داشته باشید که این نوع آموزش باید کاملا عملی باشد تا تأثیر گذار شود. فراموش نکنید که کودکان تمایل چندانی به آموختن قوانین تئوری ندارند. اجازه دهید تا آن ها در مورد پولشان تصمیم گیری کنند و تصمیمات خود را عملی کنند تا نتایجش را به وضوح ببینند.
  • اجازه دهید کودک شما گاهی اشتباه کند تا درس بگیرد. مثلا در مورد خرید اسباب بازی بی کیفیت اجازه دهید تا متوجه تلف شدن پولش شود.
  • در مورد مسائل مالی و سرمایه گذاری های مختلفی که انجام می دهید با کودک خود صحبت کنید.
  • برای تشویق بیشتر بچه ها به پس انداز کردن، برای آن ها قلک های شفاف تهیه کنید تا بیشتر شدن پول هایشان را ببنند و انگیزه بیشتری برای پس انداز کردن داشته باشند.
  • وارن بافیت، اقتصاد دان معروف امریکایی می گوید آموزش سرمایه گذاری به کودکان هیچ وقت زود نیست.
  • این آموزش ها را می توانید از سنین خیلی پایین به همراه بازی های کودکانه به بچه ها آموزش دهید و به این ترتیب تفکر صحیح اقتصادی را در آن ها نهادینه کنید.
  • برای آموزش صحیح به کودکان می توانید از کتاب های آموزشی مناسبی که در این زمینه نگارش و یا ترجمه شده اند کمک بگیرید. هم چنین ویدئوهای مناسبی نیز در این زمینه وجود دارد.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد باید از سنین ابتدایی به آموش سرمایه گذاری به کودکان اقدام کنیم. والدین می توانند به زبانی ساده مسائل اقتصادی را به کودکان خود بیاموزند. اقتصاد علم تخصیص منابع محدود به نیازهای نا محدود است و همه ما روزانه بارها و بارها با این نوع تصمیم گیری ها و انتخاب ها رو در رو هستیم. می توانیم در جریان همین انتخاب های روزمره، مفاهیم پایه اقتصاد را که شامل تخصیص و ضرورت بودجه بندی و … است به کودکان خود آموزش دهیم. البته باید فراموش نکنیم که مانند تمام آموزش های دیگر، این آموزش نیز در صورتی که عملی و عینی باشد تأثیر گذار خواهد بود. کودک شما باید این امکان را داشته باشد که مفاهیمی مانند سرمایه گذاری، پس انداز، درآمد، هزینه، بورس، سهام، ریسک و …. را به صورت عینی درک کنید. هیچ گاه گمان نکنید که برای آموزش مسائل اقتصادی زود است زیرا کودکان از زمانی که قادر به تصمیم گیری و انتخاب می شوند می توانند این مفاهیم را کاملا درک کنند. نتیجه گرفتن از این آموزش ها به شیوه آموزش و صبر و حوصله شما بستگی دارد و مطمئنا با انتخاب شیوه آموزش اصولی و درست می توانید نتیجه این آموزش ها را در بلند مدت ببینید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید