آیا وقتی زمان تعطیلی بازار میشود وقت آن شده که روی مبل لم داده و یک فنجان چای بنوشید؟ برخی معامله‌گران معتقدند وقتی بازار بسته می شود تازه کار شروع شده است.

چیدن مقدمات کار بعد از ساعت کاری می تواند به تجزیه و تحلیل عملکرد بازار کمک کند و میتوان فرصتهای بازار را با برنامه ریزی روی ویژگیهای معاملات در آینده بدون احساسات و هیجانات بسیار ارزشمند باشد.

مگر در مواردی که در مقیاس کوچک عمل کنید. بسیاری از معامله گران نمی توانند عملکرد بازار و فعالیتهای تجاری را به خوبی تشخیص دهند و روی آن برنامه ریزی کنند. احتمالا این جمله را بارها شنیده اید، اما ما در اینجا باز هم آن را تکرار میکنیم: قبل از وارد شدن به یک پوزیشن، حتما برای زمان ورود به آن برنامه ریزی کنید و اهداف و سطح توقف ضرر (استاپ لاس) را در نظر بگیرید. برنامه ریزی برای این امر دقیقا پس از بسته شدن بازار و هنگامی که اوضاع کمی آرام شده است زمان مناسبی است.

پت مولالی، مسئول آموزشی شرکت TD Ameritrade میگوید: تصمیم بگیرید قرار است چه کاری انجام دهید و چه زمانی و چه مقدار را میخواهید معامله کنید. همچنین چه زمانی برای ورود و چه زمانی برای خروج از بازار مناسب است. اگر دچار هیجانات و عدم اطمینان شوید ممکن است عجله کنید و کار اشتباهی انجام دهید و این یعنی آسیب دیدن در بازارهای مالی.

عادات و رفتارهای روزانه

ایجاد یک روال مشخص و همیشگی پس از بسته شدن بازار میتواند تمرکز بیشتر برای ورود به برنامه های تجاری را به همراه داشته باشد و همین امر باعث ایجاد اعتماد به نفس در تصمیم گیری هایتان می شود. ورزشکاران حرفه ای نیز معمولا قبل از آماده شدن برای برنامه های مهم این کار را انجام می دهند. این میتواند مثال خوبی برای یک تریدر فعال باشد که به اهمیت آمادگی قبل از ورود به بازار را متوجه شود.

بخوانید  حقه پانزی چیست؟

مولالی میگوید: همه ی ورزشکاران حرفه ای مهارتهای خاصی دارند، اما همه ی آنها یک روال مشابه دارند که برای تمرکز بر روی کارها از آن استفاده می‌کنند. ایجاد روالها و عادات خوب، بخشی از این فرآیند است.

زمانی که قرار است برای خودتان عادات و روال خاصی را ایجاد کنید باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از از موارد، سازگاری است. اگر عادت کنید به این روال، می توانید به سرعت و به راحتی از کارهایی که انجام داده اید برای معاملات بعدی کمک بگیرید. این نوع عملکرد را (( بررسی عملکردهای کوچک)) می نامند. انجام این کار پس از بسته شدن بازار بهترین زمان است و می تواند شما را برای روز بعد آماده کند.

این چهار حرکت را در نظر داشته باشید:

مولالی چهار مورد را که یک تریدر میتواند در روال معاملاتی خود قرار دهد به صورت زیر بیان می کند:

  • عملکرد خود را در معاملات ارزیابی کنید و ببینید آیا خوب وارد عمل شده اید یا نه و ببینید کجاها کوتاهی کرده اید و چرا این اتفاق افتاده است.

  • هر تریدی را که شروع کردید آن را تجزیه و تحلیل کنید. آیا از قوانین تجاری خود پیروی کرده اید؟ آیا احساسات شما را احاطه کرده و هیجانی عمل کرده اید؟ از یک دفترچه استفاده کنید. زیرا نوشتن باعث میشود در چارچوب عمل کنید. موارد دیگری که می توانید از خودتان بپرسید این است که: فکر میکنید نتیجه چه خواهد شد؟ ایا برنامه شما مطابق با وضعیت بازار تنظیم شده است؟ آیا نتیجه ی به دست آمده به خاطر مهارت شما بوده یا بر اثر شانس بوده؟

  • برای معامله ی بعدی آماده شوید. مولالی میگوید: کمی تحلیل صحیح و صادقانه میتواند مسیر عملکرد شما را در معاملات آینده بهبود بخشد. خودتان را طوری تجسم کنید که بر اشتباهات قبلی تان غلبه کرده اید و یک ذهنیت برنده برای خود ایجاد کنید.

  • نحوه ی معاملات را در آینده مشخص کنید. نقاط ورود و اهداف و توقف ضرر (استاپ لاس) را بنویسید. مولالی می گوید: داشتن نظم و انضباط برای این مسیر می تواند با گذشت زمان به صورت یک عادت در بیاید. اگر قبل از وقوع هر چیزی آن را برنامه ریزی کنید، کنترل همه چیز در دست شماست.

سپس، دوباره بعد از پایان یک روز تجاری مجدد این کار را انجام دهید. ایجاد یک روال مشخص برای ترید کردن و برنامه ریزی برای نقاط ورود به بازار می تواند به راحتی به برنامه ریزی همیشگی پس از بسته شدن بازار تبدیل شود. مولالی می گوید: گسترش و اصرار بر این روال می تواند شما را از اشوب روزمره دور کند و باعث می شود یک عینیت و بهبود مداوم ایجاد شود.

بخوانید  برترین اندیکاتورهای فارکس در سال 2024 برای افزایش شانس موفقیت در معاملات

برخی بازارها پس از تمام شدن ساعت کاری باز هستند و گاهی برخی از آنها 24 ساعته مشغول به فعالیتند. برای مثال: بازارهای آتی و بازارهای ارزی که دارای این شرایط هستند.

برخی از آنها عبارتند از:

معاملات آتی شاخص بورس مثل شاخص S&P 500

کالاهایی مثل نفت خام، طلا و محصولات کشاورزی

ارزهای خارجی که هم در بازارهای آتی و هم بازارهای خرد قابل معامله هستند.

برای اینکه بتوانید بازی ترید کردن را از هر مرحله به مرحله ی بعدی برسانید باید مثل یک حرفه ای آماده ی این کار باشید. مثل نوازندگان حرفه ای، ورزشکاران حرفه ای، وکلا و … مولالی می گوید: تخصص یک تریدر نه تنها در مهارت و تشخیص احتمالات وی نهفته است بلکه در توانایی و مهارت وی برای اجرای طرح نیز وجود دارد. اگر شما نیز پس از صرف وقت برای آماده سازی توانستید یک فرصت خوب را مشاهده کنید احتمال اینکه این فرصت خوب در همان ساعاتی که بازار بسته است به وجود بیاید خیلی زیاد است. مثلا فرصتهایی که در بازارهای ارز یا آتی وجود دارد.

 

 

تصویر یک تابلو با متن تعطیل هستیم برای زمان تعطیلی بازار مالی

 

دیدگاهتان را بنویسید