مفهوم EPS و DPS :قبل از اینکه سال مالی شروع شود مدیران شرکتها بر اساس عملکرد سالهای گذشته و برنامه هایی که در نظر داشته اند را در سال بعد شروع میکنند و از این طریق ، سود سال اینده را پیش بینی می کنند و اما در سال اینده در هر دوره ی مشخص مثلا سه ماهه یا شش ماهه پیش بینی ها و اهداف خود را بازبینی می کنند و رویدادهایی را مورد بازنگری قرار میدهند.

EPS و DPS

پیش بینی درآمد هر سهم را EPS می گویند. همه داده ها در حالی پیش بینی میشود که هنوز یک سال مالی به پایان نرسیده است .

پس از تمام شدن سال مالی و  دیدن عملکرد واقعی شرکت در آن سال درآمد واقعی هر سهم اعلام خواهد شد.  EPS خلاصه ی عبارت Earning per Share  است که سود هر سهم است. سودی که پس از کسر مالیات  به دست می آید به تعداد هر سهم تقسیم میشود و سود هر سهم به دست می اید. در این صورت EPS پیش بینی شده عبارت است از سود هر سهمی که شرکت قبل از شروع سال مالی پیش بینی می کند  و  EPS تحقق یافه عبارت است از سود هر سهمی که در پایان سال مالی به هر سهم در واقعیت تعلق گرفته است. حال اگر EPS پیش بینی شده کمتر یا بیشتر از سود واقعی باشد تعدیل صورت میگیرد.

تعدیل به این معنا است که با بررسی EPS واقعی مشخص میشود سود پیش بینی شده کمتر از حد واقعی بوده است یا بیشتر.

بخوانید  آشنایی با مجامع شرکت های بورسی

EPS یا نسبت درآمد به قیمت اصولا یکی از مهمترین متغیرها در تعیین قیمت هر سهم است و جزو یکی از اصلی ترین محاسبات در ارزیابی سهام و قیمت آن می باشد. از مهمترین جنبه های EPS که اکثر مواقع نیز در محاسبات نادیده گرفته می شود میزان سرمایه مورد نیاز برای تولید درآمد خالص است. ممکن است دو شرکت نرخ EPS یکسانی داشته باشند اما یکی از انها سرمایه گذاری کمتری را در ابتدا انجام داده باشد .

در این صورت شرکتی که بتواند با سرمایه کمتری سود بیشتر به دست بیاورد، شرکتی کارآمد تر است و اگر همه ی فاکتورهای دیگر را همسان در نظر بگیریم این شرکت گزینه ی بهتری برای سرمایه گذاری به حساب می اید. گاهی ممکن است EPS دستکاری شده باشد که در این صورت سرمایه گذاران باید به این موضوع دقت داشته باشند. در واقع نباید تنها بر روی EPS  و یا P/E اکتفا کنیم و دیگر معیارهای ارزیابی را تجزیه و تحلیل کنیم. حال که معنی اصطلاح EPS را توضیح دادیم به بررسی اصطلاح DPS میپردازیم. بخشی از سود شرکت که به سهامداران پرداخت میشود را سود تقسیم شده یا سود سهام می گویند.

معمولا هیاًت مدیره شرکت در مجمع عمومی سهامداران مقدار سود سهام و تاریخ پرداخت را پیشنهاد می کند که به آن DPS میگویند. . روشهای مختلفی برای پرداخت سود نقدی به سهامداران وجود دارد. می توانید برای اینکه از زمان پرداخت و مقدار پرداخت مطلع شوید به جدول سود نقدی سهام شرکتها سری بزنید. P/E یا نسبت قیمت به درآمد یا نسبت قیمت به سود نیز یکی از ابزاری است که جهت ارزش گذاری سهام استفاده میشود. این روش یکی از روشهای قدیمی و رایج ارزش گذاری است. محاسبه ی این نسبت بسیار راحت و ساده است ولی تجزیه و تحلیل و تفسیر آن کار دشواری میباشد. سودی که در پایان یک سال مالی محقق میشود برای دو بخش در نظر گرفته می شود.

بخوانید  حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

بخش اول سود متعلق به شرکت است و در خود شرکت باقی می ماند و بخش دوم که بین سهامداران تقسیم میشود. سودی که در شرکت باقی می ماند صرف هزینه های عملیاتی و طرحهای توسعه ای و پرداخت بدهی ها و پرداخت حقوق بازنشستگان و پرسنل و پاداش و سنوات و مواد اولیه و انبار و … میشود . بخش دوم که همان DPS است به قسمتی از سود گفته می شود که شرکت در کوتاه مدت به آن احتیاجی ندارد و به سهامداران تعلق میگیرد. معمولا اکثر شرکتها در طول سال مالی خود میزان تقسیم سود را اعلام میکنند. برای مثال شرکت در صورتهای مالی خود اعلام میکند که 65 درصد سود امسال بین سهامداران تقسیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید