نوسانات قیمت عرضه و تقاضا به متغییرهای زیادی وابسته است و گاهی این متغیرها چنان با یکدیگر مرتبط میشوند که کاملا شما را گیج خواهد کرد. اما عوامل و متغیرهایی که بیشتر از دیگر متغیرها می تواند بر قیمت عرضه و تقاضا تاثیر بگذارند را در اینجا بیان خواهیم کرد. یکی از این متغیرها عوامل روانشناختی است که بر اساس سن و سال سرمایه گذاران تغییر خواهد کرد. افراد با سنین بالا و بازنشسته ها اکثرا تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بازار بورس و سهام ندارند و ترجیچ میدهند سرمایه خود را یا در صندوق های بازنشستگی و یا بانک و یا خرید ملک سرمایه گذاری کنند اما افراد میانسال چون قدرت ریسک پذیری بالاتری دارند و ایده آلهایشان برای اینده با افراد با سن بالاتر تفاوت دارد بیشتر ترجیح میدهند در بازار بورس سرمایه گذاری کنند.

که این خود می تواند میزان تقاضا را در بازار سهام تحت تاثیر قرار دهد. از دیگر عوامل تاثیر گذار می توان به اخبار و رویدادهای اقتصادی و سیاسی کلان در زمینه بازار سهام اشاره کرد . برای مثال اگر اخباری در مورد تحریم شنیده شود میزان تقاضای مردم برای سرمایه گذاری در بورس کاهش می یابد و یا اگر شرکتی یا شرکتهای خاصی که در بورس فروشنده هستند در شرایط بد اقتصادی باشند میزان عرضه سهام آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اگر بخواهیم تعریف درستی از عرضه و تقاضا ارائه دهیم، هیچ تفاوتی نمیکند که این تعریف برای بازار بورس باشد یا یک محصول خاص و یا یک خدمت خاص. هر گاه افرادی بخواهند محصول یا خدمت یا سهام خود را به فروش برسانند عرضه اتفاق افتاده است و هر گاه افرادی قصد داشته باشند آن محصول یا خدمت و یا سهام را بخرند تقاضا اتفاق افتاده است. اینکه عرضه و تقاضا بتوانند به تعادل برسند به قیمت و ارزش آنها بستگی دارد.

بخوانید  حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

برای مثال اگر شرکتی سهامی را بخواهد بفروشد که از قابلیت نقد شوندگی بالایی برخوردار است یعنی آن سهم این توانایی را دارد که بلافاصله پس از خرید میتوان آن را به پول نقد تبدیل کرد، تقاضا برای آن زیاد است زیرا اکثر افراد خواهان سهامی هستند که این قابلیت را داشته باشد. اما اگر برای مثال سهامی با قیمت خیلی بالا وارد بازار شود و مثلا قیمت آن بیش تر از قیمت تعیین شده بازار باشد مثلا قیمت تعیین شده برای آن سهم 100 تومان باشد و شرکت بخواهد سهام به قیمت 120 تومان بفروشد، در نتیجه تقاضا برای این سهم کم میشود و همچنین بالعکس اگر سهامی دارای ارزش 100 تومان باشد و شرکت آن را با قیمت 90 تومان بفروشد، تقاضا برای آن سهم به سرعت افزایش می یابد .

یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت عرضه و تقاضا تاثیر گذار است تحلیل های تکنیکال و بنیادی است که از طرف مشتریان صورت میگیرد. برخی خریداران که می خواهند به صورت کوتاه مدت در بازار سهام معامله کنند معمولا از تحلیل های تکنیکال استفاده می کنند و برخی دیگر که برنامه های سرمایه گذاری بلند مدت دارند از تحلیل های بنیادی. که این امر خود می تواند بر جمعیتی که از هر روش برای خرید سهام استفاده می کنند و میزان تقاضا را مشخص می کنند تاثیر گذار است. حال اگر فرض کنیم که قیمت سهام یک شرکت به همان اندازه به فروش میرسد که بازار آن را منطقی تلقی کرده و خریداران هم قصد خرید آن سهام را داشته باشند، عرضه و تقاضا با یکدیگر در حالتی متناسب قرار میگیرند در غیر این صورت با توجه به میزان عرضه و تعداد عرضه و قیمت آن و همچنین تعداد خریداران و انتظار آنان از قیمت خرید می تواند تناسب عرضه و تقاضا را بر هم بزند که در این حالت معمولا خرید و یا فروشی اتفاق نمی افتد.

بخوانید  بهترین روش ­های سرمایه گذاری با ریسک کم اما سود زیاد

در واقع هر گاه عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت سهام کم میشود و هر گاه تقاضا بالاتر از عرضه باشد قیمت سهام تحت شرایطی بالا میرود. ناگفته نماند که این میزان  با تورم رابطه ای معکوس دارد. یعنی هر گاه نرخ تورم بالا برود قیمت پایین می اید و بالعکس . اما عرضه و تقاضا با صنعت رابطه ای مستقیم دارد . یعنی اگر شرایط اقتصادی و مالی و فنی یک صنعت خوب باشد وضعیت قیمت نیز در حالتی مناسب به سر می برد.

دیدگاهتان را بنویسید