خرید پله ای یکی از روشهایی است که در آن ما می توانیم سهام را در بازار خریداری کنیم. در واقع خرید پله ای به این معنی است که اگر امروز سهام شرکتی در حال رشد است و ما نمیدانیم ایا این رشد قرار است در بلند مدت ادامه داشته باشد یا نه در همان روز مقداری از سهام را خریداری می کنیم و منتظر حرکت آن می مانیم و خرید را در چند بخش انجام میدهیم. با این کار از ریسک آن میکاهیم زیرا اگر در طول این زمان ناگهان رشد سهام متوقف شود و یا برعکس عمل کند در این صورت ما از خرید مابقی سهام خودداری کرده و از ضرر کردن جلوگیری میکنیم. خرید پله ای به معنی خریدن در چند مرحله است و شامل چند فرضیه میباشد: فرض اول این است که یک سهام در حال رشد است.

فرض دوم اینکه این سهام در اینده نزدیک قرار نیست تغییر جهت دهد و یا منفی شود. فرض دیگر این است که سرعت رشد سهام آنقدر کند است که ما به راحتی می توانیم برای خرید آن تصمیم گیری کنیم و فرض آخر این است که قیمت سهام قرار است در اینده طبق پیش بینی ما جلو برود. درصورتی که فرضیه های ما درست باشند ما سهام خود را در ان بخش افزایش میدهیم. این کار باعث میشود همانطور که سهمی را قبلا خریداری کرده ایم و آن را مجدد میخریم و این کار باعث میشود علاوه بر اینکه قیمت تمام شده تغییر کند، از افزایش قیمت سهم در اینده نیز سود کنیم.

بخوانید  حمایت و مقاومت قیمت هر سهم در بورس

زیرا هر جه سهم بیشتری خریداری کنیم سود افزایش قیمت نیز بیشتر خواهد شد. همچنین می توانیم با تناوب سرمایه گذاری و خرید آن سهم، سرمایه گذاری نیز افزایش یابد. استفاده از هر یک از این روشها بستگی به دو عامل دارد:هزینه ی معاملات و نوسانات قیمت سهام. زیرا هر چه هزینه معامله کمتر باشد، تعداد دفعات معاملات نیز بیشتر میشود . اما سخت ترین مرحله در خرید پله ای سهام، پیش بینی جهت حرکت بازار است. اگر جهت حرکت بازار با اهداف ما یکی نباشد و خیلی سریع به سمت معکوس تغییر جهت دهد حتی سود خرید اولیه را هم از دست داده ایم.

پس به یاد داشته باشید برای پیش بینی در خرید پله ای باید جهت حرکت بازار در میان مدت امیدوار کننده باشد که با در نظر گرفتن این پیش بینی می توان به چند روش عمل کرد. مثلا در اولین مرحله بیشتر سهم را خریداری کنید و در مراحل بعد سهم کمتری بخرید. خبر خوب در این روش این است که شما بیشترین سود را در اولین مرحله کسب کرده اید و همچنین قیمت تمام شده با حرکتی آرام افزایش میابد و حجم خرید را کاهش میدهد. همچنین حجم سرمایه گذاری به مرور افزایش میابد و تعداد معاملات موجب سود ما میشود. عیب اساسی این روش این است که اگر پیش بینی های ما درست نباشد ضرر را متحمل میشویم زیرا بیشترین حجم خرید را در مرحله اول انجام داده ایم.

روش دیگر در خرید پله ای این است که مراحل خرید را به قسمتهای مساوی تقسیم کنیم  و هر بار یک تعداد سهام مشخص شده و مساوی با دفعات بعد را بخریم. خوبی این روش این است که اگر نتوانسته باشیم درست پیش بینی کنیم ضرر زیادی را متحمل نمیشویم. همچنین با روشهای دیگر نیز میتوان خرید پله ای را انجام داد از جمله روش اقتضایی که با تجزیه و تحلیل روند اینده بازار و قیمت سهام صورت میگیرد.

بخوانید  برنامه روزانه 10 سرمایه گذار موفق دنیا

توصیه ی ما این است که اگر پیش بینی میکنید که رشد بازار در اینده ی نزدیک صورت میگیرد به روش اول پیش بروید و اما اگر احتمال میدهید که حرکت رشد بسیار اهسته است و انقدر مثبت نیست که شما را به پیش بینی هایتان نزدیک کند از روش دوم استفاده کنید. در واقع روش اقتضایی بر این نکته تاکید دارد که شما باید پیش بینی کنید کدامیک از حالت ها احتمال بیشتری دارد و بر اساسا ان حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید