ان اف تی (NFT) چیست؟ NFT چگونه کار می کند؟ نمونه هایی از NFT برای چه استفاده می شود؟ چرا NFT ها محبوب می شوند؟

تصور کنید که یک اثر هنری دیجیتال را در اینترنت با قیمتی مناسب بخرید و یک توکن دیجیتالی منحصربفرد به دست آورید که اقتدار شما را بر اثر هنری خریداری شده ثابت می کند. عالی نمیشه؟ خب، به لطف NFT ها، این فرصت اکنون وجود دارد.

NFT ها در حال حاضر دنیای هنرهای دیجیتال و کلکسیونی ها را با طوفان مواجه کرده اند. همانطور که همه در سراسر جهان بر این باور بودند که بیت کوین پاسخ دیجیتالی به ارز است، NFT ها اکنون به عنوان پاسخ دیجیتالی به کلکسیون ها ارائه می شوند. در نتیجه، هنرمندان دیجیتال به لطف فروش گسترده به مخاطبان جدید رمزارز، زندگی خود را در حال تغییر هستند.

اگر به NFT ها علاقه مند هستید و می خواهید درباره چیستی آنها بیشتر کاوش کنید، به جای درستی آمده اید. بیایید شیرجه بزنیم و ببینیم این همه هیاهو برای چیست!

NFT چیست؟

NFT به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است که معمولاً با استفاده از همان نوع برنامه‌نویسی مورد استفاده برای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شوند. به زبان ساده، این دارایی های رمزنگاری مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. آنها را نمی توان مانند سایر دارایی های رمزنگاری معادل مبادله یا معامله کرد.

مانند بیت کوین یا اتریوم. اصطلاح NFT به وضوح نشان می دهد که نه می توان آن را جایگزین کرد و نه تعویض کرد زیرا دارای ویژگی های منحصر به فرد است. ارزهای فیزیکی و ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند، به این معنی که می‌توان آنها را مبادله یا با یکدیگر مبادله کرد.

NFT مخفف یک توکن غیر قابل تعویض است، به این معنی که نه می توان آن را جایگزین کرد و نه تعویض کرد زیرا دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

ویژگی های کلیدی 

  • دارایی دیجیتال – NFT یک دارایی دیجیتالی است که کلکسیون های اینترنتی مانند هنر، موسیقی و بازی ها را با گواهی معتبر ایجاد شده توسط فناوری بلاک چین که زیربنای ارزهای دیجیتال است، نشان می دهد.
  • منحصر به فرد – نمی توان آن را جعل کرد یا دستکاری کرد.
  • تبادل – مبادلات NFT با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین در سایت های تخصصی انجام می شود.
بخوانید  بلاک چین چیست ؟

Cryptopunks یک نمونه قابل توجه از NFT است. شما را قادر می سازد 10000 کلکسیون را با اثبات مالکیت خریداری، بفروشید و ذخیره کنید.

 

NFT چگونه کار می کند؟

اکنون که گام های اولیه خود را برای درک چیستی NFT برداشته اید، باید ادامه دهید و در مورد نحوه عملکرد NFT بیاموزید.

اکثر NFTها در بلاک چین ارز دیجیتال اتریوم، یک دفتر کل عمومی توزیع شده که تراکنش ها را ثبت می کند، قرار دارند.
NFT ها توکن های فردی هستند که اطلاعات ارزشمندی در آنها ذخیره می شود.
از آنجایی که آنها دارای ارزشی هستند که عمدتاً توسط بازار و تقاضا تعیین می شود، می توان آنها را مانند سایر انواع فیزیکی هنر خرید و فروش کرد.
داده‌های منحصربه‌فرد NFTها تأیید و تأیید مالکیت آنها و انتقال توکن‌ها بین مالکان را آسان می‌کند.
نمونه هایی از NFT
دنیای NFT برای مردم نسبتاً جدید است. در اینجا چند نمونه از NFTهایی که امروزه وجود دارند آورده شده است:

  • یک مجموعه دیجیتال
  • نام های دامنه
  • بازی ها
  • مقالات
  • کفش های کتانی در خط مد

NFT برای چه مواردی استفاده می شود؟

افراد علاقه مند به تجارت رمزنگاری و افرادی که دوست دارند آثار هنری جمع آوری کنند اغلب از NFT استفاده می کنند. به غیر از آن، کاربردهای دیگری نیز دارد مانند:

محتوای دیجیتال – امروزه مهمترین کاربرد NFT در محتوای دیجیتال است. سازندگان محتوا سود خود را با NFT ها افزایش می دهند، زیرا آنها به اقتصاد سازنده قدرت می دهند که در آن سازندگان مالکیت محتوای خود را به پلتفرم هایی که برای تبلیغ آن استفاده می کنند، دارند.

آیتم های بازی – NFT ها علاقه قابل توجهی را از سوی توسعه دهندگان بازی به خود جلب کرده اند. NFT ها می توانند مزایای زیادی را برای بازیکنان فراهم کنند. به طور معمول، در یک بازی آنلاین، می‌توانید آیتم‌هایی برای شخصیت خود بخرید، اما تا آنجا که پیش می‌رود. با NFT ها، پس از اتمام کار با آنها، می توانید با فروش اقلام پول خود را پس بگیرید.

بخوانید  سطوح حمایت و مقاومت در فارکس چیست؟5 کاربرد مهم support and resistance

سرمایه گذاری و وثیقه – هر دو NFT و DeFi (مالی غیرمتمرکز) زیرساخت های مشابهی دارند. برنامه های DeFi به شما امکان می دهند با استفاده از وثیقه پول قرض کنید. NFT و DeFi هر دو با هم کار می کنند تا در عوض از NFT ها به عنوان وثیقه استفاده کنند.

نام‌های دامنه – NFT‌ها نامی آسان‌تر برای به خاطر سپردن دامنه شما ارائه می‌کنند. این مانند یک نام دامنه وب سایت عمل می کند و آدرس IP آن را به یاد ماندنی تر و ارزشمندتر می کند، معمولاً بر اساس طول و ارتباط.

حتی افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ، شاون مندز، و جک دورسی با انتشار خاطرات و آثار هنری منحصر به فرد و فروش آنها به عنوان NFT های امنیتی شده، به NFT علاقه مند هستند.

 

چرا NFT ها مهم هستند

توکن‌های غیرقابل تعویض، تکامل مفهوم نسبتاً ساده ارزهای دیجیتال هستند. سیستم‌های مالی مدرن شامل سیستم‌های تجاری پیچیده و وام برای انواع مختلف دارایی، از املاک و مستغلات گرفته تا قراردادهای وام و آثار هنری است. با فعال کردن نمایش دیجیتال دارایی های فیزیکی، NFT ها گامی رو به جلو در اختراع مجدد این زیرساخت هستند.

مطمئناً، ایده نمایش دیجیتالی دارایی‌های فیزیکی جدید نیست و استفاده از شناسایی منحصر به فرد نیست. با این حال، هنگامی که این مفاهیم با مزایای یک بلاک چین مقاوم در برابر دستکاری قراردادهای هوشمند ترکیب می‌شوند، به نیرویی قوی برای تغییر تبدیل می‌شوند.

شاید واضح ترین مزیت NFT ها کارایی بازار باشد. تبدیل یک دارایی فیزیکی به دارایی دیجیتال، فرآیندها را ساده می کند و واسطه ها را حذف می کند. NFT هایی که آثار هنری دیجیتال یا فیزیکی را در یک بلاک چین نشان می دهند، نیاز به عوامل را برطرف می کنند و به هنرمندان اجازه می دهند که مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین می توانند فرآیندهای تجاری را بهبود بخشند. به عنوان مثال، یک NFT برای یک بطری شراب، تعامل بازیگران مختلف در زنجیره تامین را آسان‌تر می‌کند و به ردیابی منشأ، تولید و فروش آن در کل فرآیند کمک می‌کند. شرکت مشاوره Ernst & Young قبلاً چنین راه حلی را برای یکی از مشتریان خود ایجاد کرده است.

توکن های غیر قابل تعویض نیز برای مدیریت هویت عالی هستند. گذرنامه های فیزیکی را در نظر بگیرید که باید در هر نقطه ورودی و خروجی ارائه شوند. با تبدیل گذرنامه های فردی به NFT، که هر کدام دارای ویژگی های شناسایی منحصر به فرد خود هستند، می توان فرآیندهای ورود و خروج را برای حوزه های قضایی ساده کرد. با گسترش این مورد استفاده، NFT ها می توانند یک هدف مدیریت هویت را در قلمرو دیجیتال نیز انجام دهند.

چگونه می توانم NFT بخرم؟

بسیاری از NFT ها را فقط می توان با اتر خریداری کرد، بنابراین داشتن مقداری از این ارز دیجیتال – و ذخیره آن در یک کیف پول دیجیتال – معمولا اولین قدم است. سپس می توانید NFT ها را از طریق هر یک از بازارهای آنلاین NFT، از جمله OpenSea، Rarible، و SuperRare خریداری کنید.

بخوانید  آشنایی با بهترین تایم فریم های معاملاتی فارکس

آیا NFT ها ایمن هستند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض، که از فناوری بلاک چین درست مانند ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، عموماً ایمن هستند. ماهیت توزیع شده بلاک چین ها، هک NFT ها را دشوار (اگرچه غیرممکن نیست) می کند. یکی از خطرات امنیتی برای NFT ها این است که اگر پلتفرم میزبان NFT از کار بیفتد، ممکن است دسترسی به توکن غیرقابل تعویض خود را از دست بدهید.

غیر قابل تعویض به چه معناست؟

تعویض پذیری یک اصطلاح اقتصادی است که قابلیت تعویض کالاهای خاص را توصیف می کند. به عنوان مثال، یک بشکه نفت قابل تعویض (قابل تعویض/غیر قابل تشخیص) از هر بشکه نفت دیگر است. یک اسکناس دلار نیز برابر با هر اسکناس دلار دیگری (یا 4 چهارم و غیره) است. غیرقابل تعویض این است که چنین مواردی منحصر به فرد یا قابل تشخیص باشد. به عنوان مثال، اگر قرار باشد یک اسکناس دلاری بردارید و آن را بکشید و توسط یک هنرمند مشهور امضا شود، منحصر به فرد می شود – بر خلاف سایر اسکناس های دلار، و شاید ارزش آن بیشتر از ارزش اسمی آن باشد.

 

منبع: Investopedia

 

دیدگاهتان را بنویسید