یک سرمایه گذاری خوب دارای چه ویژگی هایی است؟ چگونه می توان یک سرمایه گذاری را ارزش گذاری کرد و برای تضمین افزایش سرمایه خود به آن اطمینان کرد؟ یکی از بازارهای پرسود اما پرریسک، بازار بورس است که افراد زیادی موفق شده اند به کمک آن سرمایه خود را چندین برابر کنند. اما لازمه این موفقیت چیست؟ آموزش بورس و چگونگی تحلیل بازار و شناخت ابزارها و تکنیک ها همگی برای یک فرد معامله گر ضروری هستند. تا چه میزان با ابزارها و تکنیک ها برای تحلیل بازار آشنایی دارید؟ آیا با آموزش کندل خوانی آشنا هستید؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با اصطلاح کندل و انواع الگوهای کندل بیشتر آشنا شوید.

آموزش بورس و هر آنچه که لازم است قبل از ورود به بازار بدانید

بازار بورس یک بازار مالی مهم است که دارایی هایی مانند اوراق مشارکت و سهام در آن خرید و فروش می شود. از آنجایی که ارزش پول هر روزه در حال کاهش است، افراد زیادی به سرمایه گذاری از این طریق روی آورده اند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. اما نباید این موضوع را فراموش کنید که در همه نوع سرمایه گذاری ها مقداری ریسک وجود دارد؛ در بازار بورس نیز ریسک های به نسبت وجود دارد که هر فرد معامله گر و یا اصطلاحا تریدری باید از آن ها اطلاع داشته باشد. به عنوان مثال قیمت یک سهم همیشه در حال افزایش و کاهش است اما نکته ای که در این بازار سرمایه اهمیت دارد، انتخاب زمان درست برای خرید و فروش آن ها است. از همین رو برای موفقیت در این بازار سرمایه باید برای تحلیل و بررسی دقیق آموزش دیده باشید.

عده ای ورود به بازارهای سرمایه مانند بورس را برابر با ضررهای مالی سنگین می دانند! تصور این افراد درست است؛ اما تنها برای کسانی که بدون آموزش بورس و هیچ پیش زمینه ای اقدام به سرمایه گذاری می کنند. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم برای تضمین سرمایه خود قبل از ورود به بازار این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا روحیه من با ورود به بازارهای سرمایه همخوانی دارد؟
  • قرار است چه مقدار از سرمایه خود را وارد بازار کنم؟
  • آیا قدرت ریسک پذیری دارم و می توانم ضرر را بپذیرم؟
  • چه میزان بازدهی از این سرمایه گذاری انتظار دارم؟
  • آیا با ابزارهای لازم برای تحلیل مانند آموزش کندل خوانی آشنایی دارم؟

با پاسخی صحیح و منطقی به این سوالات و دیدن آموزش های استاندارد می توانید عملکردی مناسب تر در بازار داشته باشید. به همین خاطر باید آموزش انواع تحلیل ها مانند کندل خوانی را ببینید و پس از آن اقدام به سرمایه گذاری کنید.

الگوهای کندلی پرکاربرد که هر تریدری باید بشناسد

اگر به تازگی وارد تریدینگ در بازار سرمایه بورس شده اید حتما اصطلاح کندل به گوشتان خورده است. به بیانی ساده کندل ها نمایش تصمیمات، احساسات و نوع رفتار خریداران و فروشندگان هستند؛ موضوع مهمی که برای موفقیت در بورس حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد! به عبارتی به عنوان یک تریدر نمی توانید عملکرد موجه و قابل قبولی داشته باشید مگر آنکه بتوانید دید تخصصی تر و دقیق تری به جزئیات چارت و حرکت جزئی قیمت یا نرخ ها داشته باشد.

از همین رو ما به تمام افرادی که قصد دارند در این بازار سرمایه شرکت کنند توصیه می کنیم آموزش کندل خوانی را به صورت کامل فرا بگیرند. اگر به عنوان یک تریدر می خواهید در این بازارها به سود بیشتری برسید، باید در کنار استراتژی هایی مانند امواج الیوت، پرایس اکشن، ترید و … به انواع الگوهای کندلی نیز تسلط کافی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع این الگوهای کندلی را معرفی کنیم.

بخوانید  رویه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چگونه است؟

کندل شمع ژاپنی؛ الگویی که میان تریدرهای حرفه ای جایگاه ویژه ای دارد

یکی از الگوهای کندلی که تسلط به آن برای موفقیت در بازارهای سرمایه مانند بورس و فارکس اهمیت زیادی دارد، الگوی شمع ژاپنی است. اگر با نرم افزارهای تحلیل نرخ و یا قیمت کار کرده باشید حتما می دانید که در این نرم افزارهای تحلیلی، قیمت به صورت های مختلفی مانند خطی، میله ای و کندل های شمع ژاپنی نمایش داده می شوند؛ این کندل ها میان تریدرهای حرفه ای جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و از این الگو برای تحلیل استفاده زیادی می شود.

سایه ها در کندل بالاترین و پایین ترین قیمت را در کندل نمایش می دهند و تریدر ها نیز سعی می کنند با بررسی اندازه این سایه ها و بادی کندل، اطلاعات مهمی راجع به چگونگی رفتار و قدرت و ضعف خریداران و فروشنگان استخراج کنند. در یک کندل شما می توانید چهار نرخ پایین ترین، بالاترین، باز شدن و بسته شدن را مشاهده کنید. فراموش نکنید که آموزش کندل خوانی اقدامی ساده و پیش پا افتاده نیست و به آموزش های تخصصی تری نیاز خواهد داشت.

کندل چکش؛ الگویی برای تغییر رفتار معامله گران

انتظار تغییر رفتار معامله گران را می توانید با بررسی الگوی کندل چکش (Hammer) به راحتی دریابید. کندل چکش به دو شکل صعودی و سفید رنگ و یا نزولی و مشکی رنگ است. در این الگو سایه ای را بالای کندل و پایین آن مشاهده می کنید. لازم است بدانید که طول سایه زیرین کندل نشان دهده قدرت آن است و هرچه این سایه بلندتر باشد، بیان کننده قدرت بیشتر کندل است. در این الگوی کندل خوانی اگر چند کندل را به صورت پی در پی و یا با فاصله کم مشاهده کردید، بدین معنی است که سینگال خرید قوی تر می شود و این موضوع اعتبار تحلیل را افزایش می دهد. جزئیات بیشتری را در آموزش کندل خوانی فرا می گیرید.

سایه زیرین بادی در کندل حداقل دو برابر بدنه یا بادی است و مفهوم آن، این است که فروشندگان در ابتدا نرخ را پایین آورده اند اما با مواجه شدن حمایت از سوی خریداران قیمت به سمت بالا برگشته است. با این تفاسیر می توان گفت نکته مهم تشکیل کندل چکش بر روی حمایت است و زمانی که کندل چکش روی یک حمایت شکل می گیرد، سیگنال خرید در نظر گرفته می شود.

کندل شوتینگ استار(Shooting Star)

در آموزش کندل خوانی فرا می گیرید که اگر کندل شوتینگ استار در ناحیه مقاومتی شکل بگیرد، نشانه پایان روند صعودی است و هر چه سایه بالای این کندل بلندتر باشد، اعتبار تحلیل شوتینگ استار بیشتر خواهد شد. موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که در پایین کندل شوتینگ استار نباید سایه ای را مشاهده کنید و یا اگر سایه ای وجود داشته باشد باید بسیار کوتاه باشد. بادی این کندل می تواند صعودی و یا نزولی باشد و نکته مهمی که تریدرها باید به آن توجه کنند این است که اگر بادی این کندل نزولی باشد، اعتبار آن بیشتر خواهد بود.

بخوانید  نرخ بهره به زبان ساده + تاثیرات Interest Rate

پیشنهاد می کنیم مقاله ریسک‌پذیری و الگو های سرمایه‌گذاری را مطالعه کنید.

کندل پوشه یا کندل پوششی؛ الگویی که رصد درست آن جهت بازار را مشخص می کند

یکی از الگوهای کندلی دیگری که در آموزش کندل خوانی فرا می گیرید، الگوی کندل پوشه و یا کندل انگالفینگ (Engulfing) است. این الگو زمانی که بر روی ناحیه مقاومت و یا حمایت تشکیل می شود، نشان دهنده تغییر روند است که باید به آن توجه داشته باشید. نکته مهمی که به عنوان یک فرد معامله گر در این بازار سرمایه باید بدانید این است که بادی کندل انگالفینگ نزولی، بادی و یا بدنه کندل صعودی قبلی را پوشش می دهد و بادی کندل انگالفینگ صعودی، بدنه کندل نزولی قبلی را تحت پوشش خود قرار می دهد. سوالی که اکثر معامله گران می پرسند این است که انگالف شدن کندل قبلی نشان دهنده چیست؟

باید بدانید که پوشش بدنه کندل قبلی و یا به اصطلاح تریدرها انگالف شدن، نشان دهنده این موضوع است که قدرت نیروهای مخالف در بازار بسیار زیاد شده است. در آموزش کندل خوانی فرا می گیرید که در چنین موقعیتی نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که نواحی حمایت و مقاومت را بیابید و شکل کلی کندل بر روی این نواحی را رصد کنید. در واقع اگر بتوانید این الگو را به درستی تحلیل و رصد کنید، می توانید هیجان های جدیدی که وارد بازار می شود را شناسایی کرده و با تحلیل درست جهت بازار را بیابید.

کندل مرد آویزان و یا هنگینگ من؛ الگویی که قدرت خریداران را نشان می دهد

همانند کندل شوتینگ استار، تشکیل این کندل نیز در ناحیه مقاومتی نشان دهنده پایان روند صعودی است و بادی این کندل اگر نزولی باشد، سیگنال قوی تر خواهد بود. به عبارتی می توان اینگونه تحلیل کرد که اگر رنگ کندل مرد آویزان مشکی باشد، تحلیل معتبرتر خواهد بود. در آموزش کندل خوانی الگوی هنگینگ من باید توجه داشته باشید که همانند الگوی قبلی، بالای بادی این کندل نیز نباید سایه ای وجود داشته باشد و یا اگر سایه ای مشاهده شد، باید بسیار کوچک باشد.

نکته ای که در خواندن این الگو تریدرها باید به آن توجه داشته باشند این است که سایه بلندی که در زیر بادی این کندل مشاهده می شود، نشان دهنده قدرت خریداران است. بنابراین اگر می خواهید در جهت نزول وارد بازار شوید، باید کمی صبر کنید تا کندل نزولی بعدی برای تایید بیشتر اتمام روند صعودی، تشکیل شود تا به عنوان یک تریدر مطمئن باشید که در جهت نزول وارد بازار شده اید.

کندل چکش معکوس؛ ضعف و قدرت فروشندگان را مشخص می کند

همانطور ک در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم، آموزش کندل خوانی این قدرت را به شما می دهد تا از ضعف و قدرت خریداران، جهت حرکت بازار و رفتار معامله گران اطلاعات کاربردی و مفیدی را استخراج کنید. کندل چکش صعودی نیز مانند کندل پوششی در حمایت شکل می گیرد و نشان دهنده ابتدای روند صعودی است. برخلاف کندل شوتینگ استار و هنگینگ من، سایه این کندل بالای بادی کندل شکل می گیرد و طول سایه حداقل دو برابر طول بادی است.

بخوانید  معرفی نمادهای پیشرو در بازار بورس + بهترین سهام برای بلند مدت

توجه داشته باشید که سایه شکل گرفته در بالای بدنه این کندل، قدرت فروشندگان را به نمایش می گذارد و بالا رفتن قدرت فروشنگان، قیمت بسته شدن کندل را پایین می آورد. بنابراین نکته حائز اهمیت در آموزش کندل خوانی این الگو، این است که ابتدا باید حمایت تشخیص داده شود و پس از آن کندل چکش معکوس در حمایت مورد توجه معامله گران قرار بگیرد.

کندل دارک کلود کاور و یا ابر سیاه پوششی

الگوی ابر سیاه پوششی (dark cloud cover) اگر در ناحیه مقاوت شکل بگیرد، نشان دهنده پایان روند صعودی است. نکته ای که در آموزش کندل خوانی باید به آن توجه داشته باشید این است که نرخ باز شدن این کندل از نرخ بسته شدن کندل قبلی بالاتر است؛ اما دلیل این افزایش قیمت چیست؟ فشار فروش در این الگو بسیار زیاد است و با قدرت قیمت در این کندل بیش از 50 درصد بادی کندی قبلی پایین می آید. توجه داشته باشید که برخلاف الگوهای قبلی، سایه های کوچکتر و بادی بلندتر بر اعتبار این کندل می افزاید.

الگوی کندل نفوذی؛ کندلی که بازگشت قیمت را نشان می دهد

این الگوی کندلی را در حمایت و در انتهای روند نزولی مشاهده خواهید کرد. آموزش کندل خوانی به شما یاد خواهد داد که این الگو از دو کندل یکی به صورت نزولی و دیگری به صورت صعودی تشکیل می شود. برخلاف کندل دارک کلود کاور که نرخ باز شدن آن از نرخ بسته شدن کندل قبلی بالاتر است، در این الگو نرخ باز شدن کندل صعودی پایین تر از نرخ بسته شدن کندل نزولی قبلی است. برای خواندن و شناسایی این کندل باید به چند نشانه توجه داشته باشید.

به عنوان مثال یکی از نشانه های کندل صعودی است که تا نصف کندل نزولی قبلی را پوشش می دهد و نشانه دیگر کوچک بودن سایه بالای بادی کندل صعودی در مقابل خود بدنه کندل صعودی است. برخی از تریدرها برای اطمینان از بازگشت قیمت، منتظر می مانند تا یک کندل صودی دیگر تمام شود و پس از آن وارد بازار می شوند.

یک مقاله کاربردی دیگر نیز مطالعه کنید: تابلو خوانی در بورس

سرمایه گذاری در فارکس؛ شانس سرمایه گذاری در بازار جهانی

آموزش فارکس نیز به شما کمک می کند تا در بزرگترین و نقدترین بازار بین المللی یعنی فارکس سرمایه گذاری کنید. شما در سطوح مختلفی از نظر مهارت و تجربه می توانید به سود آوری از طریق این بازار جهانی دست یابید. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هر میزان مهارت و تسلط بیشتری به عنوان مثال در آموزش کندل خوانی داشته باشید، موفقیت شما در این بازار تضمین شده خواهد بود.

اگر قصد ترید در حساب سرمایه گذاری فارکس تایم را دارید، باید بدانید که این سیستم فرصتی را به سرمایه گذاران داده است تا بتوانند هم از معاملات خود سود قابل توجهی کسب کنند و هم به عنوان یک مدیر راهبردی به سود بیشتری برسند. اگر دانش کافی در مورد فارکس ندارید و هنوز آموزش فارکس را به صورت اصولی ندیده اید، می توانید با باز کردن حساب سرمایه گذاری در فارکس تایم و کپی شدن معاملات مدیر راهبردی نتیجه موفقیت آمیزتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید