قیمت طلا به بالای 1700 دلار می رسد که در ابتدای هفته جهت مشخصی ندارد. با هجوم سرمایه‌گذاران به سمت دلار امن در بحبوحه محیط پرریسک بازار، این فلز درخشان حالت بهبود خود را از پایین‌ترین سطح شش هفته اخیر متوقف کرده است. عمیق‌تر شدن بحران انرژی اروپا نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی قریب‌الوقوع و تجدید تنش‌های آمریکا و چین را تشدید کرده و اشتها را برای دارایی‌های پرریسک‌تر از بین برده است.

گازپروم خط لوله اصلی گاز اروپایی خود را به طور نامحدود پس از توافق رهبران G7 برای اعمال سقف قیمت نفت روسیه در جمعه گذشته متوقف کرد. برخی از رسانه ها روز شنبه گزارش دادند که غول نفتی روسیه تحویل گاز به اروپا از طریق اوکراین را از سر گرفته است، هرچند تا کنون هیچ تایید رسمی در مورد آن وجود ندارد. لغزش ناشی از بحران انرژی در جفت یورو/دلار آمریکا نیز از رشد دلار حمایت می کند. بلومبرگ در آخر هفته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی محدودیت سرمایه گذاری در شرکت های فناوری چینی است.


همچنین بخوانید: طلا، نمودار هفته: به دنبال شکستن روند صعودی چند دهه ای نزدیک به 1676 دلار است.

در همین حال، انتظارات مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی جهانی، از جمله فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا، به مسیر انقباض تهاجمی خود ادامه می‌دهند، هر گونه صعودی را در شمش بدون بهره حفظ می‌کند. اگرچه احتمال افزایش 75 واحدی نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر به شدت کاهش یافته و به حدود 55 درصد رسیده است و به دنبال آمار مشاغل ایالات متحده در روز جمعه در مقایسه با 75 درصد قبل از NFP، بازارها همچنان به واکنش بانک های مرکزی جنگ طلب در مبارزه با تورم افسارگسیخته امیدوار هستند. بانک مرکزی اروپا در مسیر افزایش 75 واحدی نرخ بهره در این هفته قرار دارد و بازارها با احتمال 80 درصدی شرط بندی می کنند.

بخوانید  تحلیل طلا امروز، 24 بهمن 1402

در روز جمعه، عنوان حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در ماه آگوست در مقایسه با 300 هزار مورد انتظار و 526 هزار نفر قبلی افزایش یافت در حالی که نرخ بیکاری افزایش غیرمنتظره ای را به 3.7 درصد در مقابل 3.5 درصد پیش بینی نشان داد. در همین حال، میانگین درآمد ساعتی در ماه گزارش شده اندکی کاهش یافته است. داده های شغلی مختلط در ایالات متحده انتظارات از افزایش بیش از حد نرخ بهره فدرال رزرو در اواخر این ماه را کمرنگ کرد و باعث بازگشت شدید دلار از بالاترین رقم های چند ساله در روز جمعه شد و به فلز زرد اجازه داد تا شاهد جهش گربه مرده از پایین ترین سطح 1689 دلاری شش هفته ای باشد. جریان های پایان هفته نیز وارد عمل شدند و اقدام قیمت طلا را اغراق آمیز کردند.

چشم انداز فنی قیمت طلا: نمودار روزانه


چشم‌انداز فنی کوتاه‌مدت طلا علی‌رغم رشد قبلی، نزولی است. با این حال، خرس‌ها باید بار دیگر به زیر 1700 دلار دست یابند تا حرکت نزولی را از سر بگیرند.

بالشتک بعدی در حمایت از خط روند صعودی با قیمت 1790 دلار دیده می شود. در صورتی که نزول به زیر سطح دوم سرعت یابد، آزمایشی برای پایین ترین سطح 1677 دلار در سال 2021 روی میز قرار خواهد گرفت که زیر شکستن پایین ترین سطح سالانه است.

شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) همچنان پایین تر از خط وسط است در حالی که بالاتر از منطقه فروش بیش از حد است، که نشان می دهد زمینه برای کاهش بیشتر وجود دارد.

بخوانید  تحلیل جفت ارزهای اصلی فارکس در 14 نوامبر 2023

علاوه بر این، میانگین متحرک 21 روزه (DMA) قرار است 50 DMA را از بالا کاهش دهد، که اگر به صورت بسته شدن روزانه تأیید شود، نشان دهنده یک صلیب خرسی است. متقاطع نزولی به پتانسیل نزولی فلز اعتبار می بخشد.

از طرف دیگر، گاوها با مقاومت اولیه در روز جمعه یعنی 1718 دلار مواجه خواهند شد که بالاتر از آن عدد دور 1720 دلاری می تواند وارد عمل شود. بالاترین قیمت 1727 دلاری در 31 آگوست می تواند برای خریداران XAU یک مهره سخت باشد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید